Pagina 19 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 19
VLIEGEN!
Importeur Toon Adolfsen en importeur/instructeur Bert Zengerink zijn op
mijn aanbod ingegaan: ze hebben op Eerste Paasdag een A-32 voor
mijn Hangar 61 Teuge geparkeerd. Recht tegenover de pomp; de hangar
waar (zoals u wellicht weet) voor vliegers & hun pax de oploskoffie altijd
klaar is.
Na wat algemeen gebabbel over het toestel krijg ik het aanbod om van-
uit links een rondje te gaan vliegen. En dat lijkt me wel wat op deze zon-
nige, maar nog wat frisse lentedag.
Ik vraag Bert even naar de cijfers voor de belading, en dat blijkt vrij krap.
Helemaal leeg-en-droog 325 kilo, bij een max. gewicht van 450 kilo.
Edoch, het toestel is gebouwd voor 600 kg en wordt ook als zodanig ge-
registreerd als de regelgeving omtrent MTOW/MLA is aangepast; de ver-
wachting is dit jaar. In het rekenvoorbeeld in het POH wordt uitgegaan
van twee personen van 65 kilo en twintig liter brandstof. Nu kan de Ae-
roprakt daar anderhalf uur op vliegen, maar heel riant is het niet. Is nu
geen probleem voor onze huidige plannen: we gaan vliegen!
Instappen kost zelfs met mijn gammele heupgewrichten weinig moeite,
want het toestel staat laag op de pootjes, de deuren zijn groot, en de ca-
binebreedte is best behoorlijk. Even de knieën buigen en ik schuif mijn
complete onderstel zó richting voetenstuur. Dat is heel simpel van (buis)
constructie, maar mijn vrij grote stappers komen er toch heel natuurlijk
op terecht.
Veel anders-dan-anders is er aan het toestel verder niet. Positief: het uit-
zicht is goed tot fenomenaal. Dankzij het laag doorlopende glas. Minder:
de fuel-cocks zijn lastig bereikbaar, achter de schouder. Je moet voelen
in welke stand ze staan. En de rem kost even wat gewenning, want die
moet met de vingers van de gasgevende hand bediend worden (richting
de gashendel getrokken worden, om precies te zijn). Maar die opstelling
blijkt best praktisch; ik ben er snel aan gewend om met de handpalm
gas te geven, en met de vingers bij te remmen.
De take-off is spectaculair; klimmen wil het toestel wel. Bij een Vy van
65 kts (120 km/h) komt er een mooie 950 fpm (290 m/min) op de
VSI te staan, terwijl we met een flauwe bocht vanuit het circuit links uit-
draaien richting de IJssel.
Dan maken we wat bochten links- en rechtsom. In dit soort beschrijvin-
gen lees je vaak ‘light op de controls’ en ‘lekker responsief’, en inder-
daad: dat is deze Aeroprakt ook zeker. Hij/zij laat zich mooi in de bocht
leggen, en houden, met maar een klein beetje voetenhulp tegen het
haakeffect. Kan dat zijn omdat de flaperons (daarover later meer) door
hun grote lengte weinig hoeven uit te slaan? Dat moet een echte aero-
dynamicus maar eens uitleggen. Als het al zo is.
Dan de stall. Bert helpt me met de grote flaphendel, die uit het plafond
komt. Wat opvalt is dat de stall echt opvallend laat aanbreekt, maar wel
redelijk onverwacht. Een snelle blik op de snelheidsmeter vertelt dat de
wijzer op een onwaarschijnlijke 25 kts (36 km/h) staat. Wow! Tja, wat
wil je: dikke vleugels en flaps over de volle lengte van de trailing edge.
Want jawel, de Aeroprakt heeft flaperons! Voor de onwetenden: een
combi van ailerons en flaps die zorgt voor soepel sturen en lage stall-cij-
fers. “Dat zouden meer fabrikanten moeten doen!”, zeg ik in navolging
van Cup-a-soup. Want zulke cijfers (20 met en 30 zonder flaps) zijn na-
tuurlijk fenomenaal.
De gebruikelijke indicatoren (kontschudden en knuppelshaken) ontbre-
ken vrijwel helemaal, en een toeter gaat er ook al niet. Niet belangrijk,
als je maar weet wanneer het zover is. En dat is dus: laat en langzaam.
De landing vond ik wat tricky, gezien het niet heel heftige maar wel vrij
vlagerige schuin inkomende windje, waardoor de snelheid moeilijk vast
te houden was. Daardoor wat balloonen in het afvangen, al was het niks
echt verkeerds. Maar we hebben toch de exit maar opgezocht na de
eerste landing, om erger te voorkomen.
Eindconclusie: in een veld waar nogal wat UL-, MLA-, en LSA-achtige Ro-
tax-aangedreven concurrenten rondzwerven, is dit beslist een topkandi-
daat.
Goof Bakker
(Foto’s Roy Wassink, https://roywassink.nl)
16-17-18-19_pilotreport.indd 19 17-04-2023 14:27