Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

18 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
PILOT REPORT Door: Ruud Vos
AEROPRAKT A-32 IN HET KORT
Motor Rotax 912 ULS, 912 iS (optie),
100 pk
Spanwijdte 9,45 m
Lengte 6,27 m
Hoogte 2,22 m
Breedte cabine 128 cm
Tankinhoud 2 x 45 l (optioneel 2 x 57 l)
Leeggewicht 290-345 kg
MTOM 450 kg
(600 kg hangende regelgeving)
Vne 230 km/h
Topsnelheid 216 km/h
Kruissnelheid 180 km/h
VS0 full flaps 45 km/h
Crosswind limiet 7 m/s
Startaanloop 80 m
Landingsrol 80 m
Vliegbereik 1.307 km
Max. belasting 4/-2 G
Basisprijs € 85.000-115.000
Importeur AirNL (www.airnl.eu)
startrol al op 15 m (50 ft) vliegen. Om vanaf diezelfde hoogte te landen,
is zo’n 350 m nodig. Bevinden zich geen obstakels in de buurt, dan vol-
staan 100 en 80 m om te starten en te landen.
COCKPIT
Ook in en om de cockpit werden de nodige verbeteringsslagen gemaakt.
De licht bollende plexiglazen vleugeldeuren zijn bijvoorbeeld opgehan-
gen in composietframes die afdichten tegen het casco. Het deurvergren-
delingssysteem is zonder veerbelasting en volledig opnieuw ontworpen.
De deuren sluiten hermetisch af, wat resulteert in een aanzienlijk lager
geluidsniveau en een hoger rendement van de cabineverwarming. Een
verbeterd ventilatiesysteem draagt vervolgens verder bij aan meer vlieg-
comfort.
De voorruit buigt ter hoogte van de bovenkant van de vleugel, wat niet
alleen in erg veel hoofdruimte resulteert, maar ook bijdraagt aan de ver-
beterde aerodynamische eigenschappen. Door het ontbreken van een
centrale raamsteun in de voorruit, is sprake van een vrij panoramisch
zicht naar voren. Het panel kan naar keuze ingericht worden met avioni-
ca van toonaangevende fabrikanten als Dynon, Garmin en Kanardia
(AirNL is ook dealer van Avmap, Flybox en Levil avionics).
UITMUNTEND ZICHT
Vergeleken met een A-22 is de cockpit zo’n 2 cm smaller. Maar de stoe-
len met vierpuntgordels zijn hoger geplaatst en leveren in combinatie
met de plexiglazen deuren een uitmuntend zicht naar voren en zij-
waarts. De stoelen (met opbergvakken achter de rugleuningen) zijn naar
voren en naar achteren verstelbaar. Achter beide stoelen bevindt zich
overigens een uitsparing in de romp waarin bagage kan worden meege-
nomen. Deze zithoogte biedt piloten twee voordelen: niet alleen een
prima zicht over de neus, maar ook opmerkelijk veel knieruimte. Voor
zeer lange piloten is het niet langer nodig om het instrumentenpaneel
uit te snijden (wie hier overigens mee te maken krijgt: in plaats van bei-
de yokes kan ook gekozen worden voor een centraal geplaatste Y-stick).
Daarnaast bevinden zich geen horizontale dwarsbalken achter de stoe-
len en vervangt een kabelbedieningssysteem de rolroerstangen. Dat
hoogteroer roteert overigens om een as die in de buurt van het druk-
punt loopt. Dit maakt een onderverdeling in dempingsvin en roerklep
overbodig.
De A-32 is verkrijgbaar als UL met een MTOM 450-472,5 kg en als A-
32L LSA met een MTOM van 600 kg. In Nederland kan de 600 kg-vari-
ant gewoon als MLA worden geregistreerd; in eerste instantie als 450-
472,5 kg, hangende de wijziging in de regelgeving omtrent MTOW MLA
naar 600 kg. Zodra deze regelgeving erdoor is (naar verwachting in het
derde kwartaal dit jaar) zijn de vliegtuigen automatisch geregistreerd met
MTOW 600 kg.
Hoger geplaatst, mede daardoor riant uitzicht.
Luchtweerstand verminderend…Richtingroer en stabilo zijn bespannen.
16-17-18-19_pilotreport.indd 18 17-04-2023 14:27