Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023
PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 17
tussen de vleugels en romp en het horizontale stabilo sluiten nu vloei-
ender op elkaar aan. De combinatie van weerstandverlagende aanpas-
singen en stroomlijnkappen rond de wielen maakt een kruissnelheid ...
PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 17
tussen de vleugels en romp en het horizontale stabilo sluiten nu vloei-
ender op elkaar aan. De combinatie van weerstandverlagende aanpas-
singen en stroomlijnkappen rond de wielen maakt een kruissnelheid van
ongeveer 180 km/h mogelijk bij een uurverbruik van zo’n 13 l/h Mogas.
Dat is zo’n 30 km/h sneller dan de kruissnelheid van een A-22. Boven-
dien nam de topsnelheid met 10 km/h toe tot 220 km/h. Tegelijkertijd
bleven dankzij het ongewijzigde dikke vleugelprofiel de vliegeigenschap-
pen bij lage snelheden en overtreksnelheden op hetzelfde niveau als
dat van de A-22. Wat ook behouden bleef waren de ‘very short take-off
and landing’ VSTOL-eigenschappen: rond 280 m na het begin van de
Bijschrift
??
? ?
??
??
Avionica van toonaangevende fabrikanten als Dynon. Rotax 912 ULS, 100 pk.
Uitermate solide geconstrueerd… Besturingsinput via kabels.
16-17-18-19_pilotreport.indd 17 17-04-2023 14:26