16 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
Aeroprakt werd opgericht als een club voor het ontwerpen van amateur-
vliegtuigen door Yuri Yakovlev toen hij aan het Kuybyshev Aviation Insti-
tute afstudeerde en in 1986 begon te werken bij Antonov in Kyiv.
In 1991 richt Yakovlev Aeroprakt Ltd. (Аэропракт) op. Het bedrijf is tot op
de dag van vandaag gevestigd in Kyiv en gespecialiseerd in het ontwerp
en de fabricage van ultralichte vliegtuigen die geleverd worden als ama-
teurbouwkits en vliegklare vliegtuigen. Sinds de oprichting zagen niet
minder dan dertien een- en tweemotorige ontwerpen het levenslicht.
Het eerste vliegtuig was de Aeroprakt T-8, een eenvoudige tweezits-ul-
tralighttrainer. Het prototype werd in 1987 gebouwd en voor het eerst
getoond in de Sovjet-Unie in 1989, maar het model ging ondanks het
winnen van prijzen niet in serieproductie. Het eerste echte productie-
vliegtuig was de A-20 Vista waarvan het eerste prototype in augustus
1991 klaar was en waarvan het eerste in serie gebouwde toestel in juli
1993 kon worden afgeleverd. Drie jaar later werd in november 1996 de
op deze A-20 gebaseerde A-22 LS gepresenteerd, tot op heden het
meest succesvolle Aeroprakt-ontwerp met ruim 1.100 verkochte exem-
plaren.
De in dit verhaal beschreven PH-04B is de UL-variant (c/n 240) van
de A-32. Tijdens de walk around worden we een solide ogend, keurig
afgewerkt toestel gewaar dat is opgetrokken uit een combi van vliegtui-
galuminium, composieten (de cowling) en een bespannen horizontaal
en verticaal stabilo. Deze A-32 werd in 2014 na een periode van drie
jaar ontwikkelen, schuren en schaven als een doorontwikkelde A-22 ge-
presenteerd. Bij de ontwikkeling van deze sinds 2015 leverbare A-32
waren de meeste inspanningen gericht op het verbeteren van de aero-
dynamica en dus vermindering van de luchtweerstand. Ook werd veel
aandacht besteed aan het verbeteren van het comfort voor beide inzit-
tenden.
AERODYNAMISCHER
De gedachte achter al deze inspanningen was dat het toestel met hetzelfde
100 pk sterke Rotax 912 ULS-motorblok als dat in de A-22 sneller moest
kunnen vliegen met behoud van de vriendelijke vliegeigenschappen.
Die snelheidswinst werd onder meer mogelijk door de drie rompseg-
menten naadloos aan elkaar aan te laten sluiten. Ook de overgangen
Het Oekraïense merk Aeroprakt is in ons land nog relatief onbekend terwijl er wereldwijd al meer dan
1.300 vliegtuigen van dit merk geleverd zijn. Maar daarin komt rap verandering als het aan de nieuwe
BeNeLux-importeur AirNL ligt. Een eerste in 2022 gebouwde Aeroprakt A-32 is inmiddels geleverd aan
de Twentse Ultralichte Vliegclub, terwijl een tweede toestel binnenkort wordt overhandigd aan opnieuw
een Nederlandse klant. Hoogste tijd voor een nadere kennismaking…
AEROPRAKT A-32: PRAKT(ISCH) PERFECT
PILOT REPORT Door: Ruud Vos
(Foto: Roy Wassink, https://roywassink.nl)
16-17-18-19_pilotreport.indd 16 17-04-2023 14:26