Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 15
NHINDUSTRIES
UNITED AIRLINES
United Airlines heeft eind maart haar honderd-
ste Boeing 737 MAX in ontvangst genomen.
Het toestel, een 737 MAX 8, werd van Boeing
Field in Seattle overgevlogen naar Greensboro
Piedmont Triad Airport. Uniteds eerste 737
MAX 9 werd in juni 2018 in gebruik genomen.
De luchtvaartmaatschappij zette in december
2022 bij Boeing 44 opties uit een eerdere be-
stelling om in een order en bestelde er toen
gelijktijdig 56 bij waardoor er in totaal 433
MAX-varianten in de orderboeken staan. Daar-
van waren begin april 45 MAX 8’s en 56 MAX
9’s geleverd. De maatschappij kan de komen-
de maanden de nodige toestellen tegemoet-
zien. Zo wordt dit jaar de levering van 135
MAX-varianten voorzien, twaalf Airbus
A321neo’s en twee 787 Dreamliners. Ook
voor 2024 staat het nodige op stapel: acht
Dreamliners, 88 MAX-varianten en 31
A321neo’s. Na dat jaar moeten nog 210 MAX-
varianten geleverd worden, 92 Dreamliners,
45 Airbus A350’s, 27 A321neo’s en vijftig toe-
stellen van het type A321XLR. n
NH90 NOORWEGEN
Noorwegen gaat zijn NH90 NATO Frigate Helicopter (NFH) anti-submarine warfare (ASW) en
search-and-rescue (SAR) helikopters vervangen door de Sikorsky MH-60R Seahawk. Dat is
medio maart meegedeeld door het Noorse ministerie van Defensie. De veertien NH90-heli-
kopters die in 2022 zijn geannuleerd, worden vervangen door zes Sikorsky MH-60R’s die van
2025 tot 2027 worden geleverd, ervan uitgaande dat er in het derde kwartaal van 2023 een
akkoord kan worden bereikt met de Amerikaanse marine. n
NH90 FRANKRIJK
NHIndustries heeft in maart de 500e NH90 afgeleverd bij de Airbus-fabriek in Marignane,
Zuid-Frankrijk. De NH90 TTH met de tactische kentekenplaat werd overgedragen aan de Fran-
se legervliegers ALAT (Aviation Légère de L’armee de Terre), die de helikopter direct na de ce-
remonie met een fly-out overbrachten naar zijn toekomstige basis Étain. De helikopter is de
58e voor de ALAT. Het Franse leger heeft in totaal 74 exemplaren besteld. De laatste tien
NH90’s uit deze order zijn bestemd voor de Franse Special Forces. De eerste vlucht van het
prototype vond plaats op 18 december 1995, de eerste vlucht van het tweede prototype in
1997. Dit laatste was de eerste militaire helikopter ter wereld die was uitgerust met fly-by-wire
vluchtbesturingen. Er zijn 24 NH-90-configuraties waarmee meer dan 370.000 vlieguren zijn
verzameld. n
LYTE
De Britse nieuwkomer Ly-
te Aviation heeft donder-
dag 23 maart zijn (hybri-
de) eVTOL LA-44 SkyBus-
en SkyTruck-programma
met 40 zitplaatsen gelan-
ceerd. De LA-44 SkyBus
en de SkyTruck-vrachtvari-
ant zijn ontworpen voor
een laadvermogen van
4,5 ton, en zijn het resul-
taat van drie jaar R&D.
Het resultaat is volgens
Lyte baanbrekend omdat
het verticaal startende en
landende vliegtuig ontworpen is om vijf keer zuiniger te zijn dan huidige helikopters. De SkyBus
krijgt een actieradius van 1.000 km met een maximale snelheid van 300 km/h, voornamelijk ge-
bruikmakend van de technologie die momenteel beschikbaar is. De LA-44 is een hybride elek-
trisch tandem-kantelvleugelontwerp. De LA-44 van Lyte Aviation wordt aangedreven door vier con-
ventionele turbinemotoren, die draaien op duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), aangevuld met vier
elektromotoren aan de vleugeltips voor controle en stabiliteit, aangedreven door waterstofbrand-
stofcellen. Binnen 24 maanden is de presentatie van een prototype op ware grootte gepland. Het
ontwerp van de SkyBus heeft twee afzonderlijke voortstuwingssystemen, een elektrisch en een
door waterstofbrandstofcellen aangedreven systeem. Tijdens de derde vlucht in het testprogram-
ma vloog de testploeg zonder stuwkracht van de conventionele turbinemotor, aangezien de
ZA600 het testvliegtuig volledig aandreef terwijl het rond Cotswold Airport cirkelde. De cockpitbe-
manning was in staat om tests uit te voeren om te bevestigen dat het vliegtuig op waterstof-elek-
trische energie kon vliegen, met de turbine teruggedraaid om een stuwkracht van nul te simule-
ren. Dit maakt allemaal deel uit van de voortdurende tests van de aandrijflijn. De vlucht bestond
uit drie lussen rond het vliegveld in Gloucestershire, VK, met een maximale snelheid van 130 kno-
pen. Er komen er nog veel meer aan terwijl het systeem meer wordt getest als onderdeel van het
pad naar certificering tegen 2025. n
UPS
UPS Airlines, de
luchtvaartmaat-
schappij van pak-
ketdienstverlener
UPS, wil haar vloot
de komende tijd
uitbreiden met ten
minste twee gebruikte Boeing 747-8F vracht-
vliegtuigen. Dat blijkt uit een aan de Ameri-
kaanse beurswaakhond Securities and Ex-
change Commission (SEC) overhandigd docu-
ment. De luchtvaartmaatschappij is met 28
Boeing 747-8F vrachtversies al de grootste ge-
bruiker van dit type, maar wil daaraan dit jaar
nog een duo toevoegen, blijkt uit het SEC do-
cument. Daarin valt ook te lezen dat UPS dit
jaar zeven omgebouwde en nieuwe 767-
300F’s hoopt te ontvangen en nog eens 21
nieuwe in de periode 2024-2026. Daarnaast
zullen in het lopende jaar zes van de 42 nog
vliegende Boeing MD-11F’s worden uitgefa-
seerd. De ‘nieuwe’ 8F’s kunnen mogelijk ge-
vonden worden bij de Russische Volga-Dnepr-
dochter AirBridgeCargo (ABC) waar twaalf toe-
stellen op de luchthaven Sheremetyevo aan
de grond staan vanwege de sancties tegen
Rusland. Ten minste vier daarvan zijn in han-
den van westerse leasemaatschappijen. Een
van de ABC Boeings strandde in het buiten-
land en is sindsdien als OE-LFI bij Air Belgium
terechtgekomen. De vloot van UPS Airlines telt
momenteel 291 vrachtvliegtuigen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 17-04-2023 13:48