Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

12 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
BOEING
P-8A POSEIDON
De Canadese regering heeft bij het export-
bureau van de Amerikaanse overheid het
verzoek ingediend om groen licht te geven
voor de aankoop van zestien verkennings-
vliegtuigen van het type Boeing P-8A Multi-
Mission Aircraft (MMA). De Canadezen zijn
op zoek naar een maritiem toestel om de
negentien Lockheed CP-140 Aurora’s te ver-
vangen die sinds 1980 in Canadese dienst
zijn. Met deze vervanging wil de Canadese
marine ook zijn onderzeebootbestrijdings-
mogelijkheden verbeteren en de mogelijk-
heden voor Intelligence, Surveillance and
Reconnaissance (ISR) op een hoger plan til-
len. Boeing en meerdere Canadese indus-
triepartners besloten al in juni 2022 binnen
‘Team Poseidon’ te gaan samenwerken om
de P-8A Poseidon naar voren te schuiven als
ideaal toestel voor het Canadian Multi-Missi-
on Aircraft (CMMA) project. Team Poseidon
bestaat uit CAE, GE Aviation Canada, IMP
Aerospace & Defence, KF Aerospace, Ho-
neywell Aerospace Canada en Raytheon Ca-
nada. Daarnaast zijn er nog tachtig kleinere
’teamspelers’. n
KC-46A
Boeing zal de communicatiemogelijkheden van
de KC-46A verbeteren door middel van een
Block 1-upgrade onder een contract van 184
miljoen dollar dat is toegekend door de Ameri-
kaanse luchtmacht. De upgrades omvatten line-
of-sight en beyond-line-of-sight communicatie-
technologieën met anti-jamming- en coderings-
functies. Deze mogelijkheden zullen de data-
en communicatieconnectiviteit die de KC-46A
biedt aan gezamenlijke en geallieerde strijd-
krachten verder verbeteren voor situationeel bewustzijn in de gevechtsruimte. De KC-46A biedt
volgens Boeing al veilige communicatie en meer data-integratie dan welke tanker dan ook,
waardoor de bemanning en vloot zich bewust zijn van de situatie voor real-time besluitvorming.
Door zowel gegevens als brandstof te leveren aan de gezamenlijke troepenmacht, transformeert
de KC-46A de rol van de tanker voor de 21e eeuw en zal hij zijn gevechtsruimtenetwerkmoge-
lijkheden blijven uitbreiden, inclusief Advanced Battle Management System-integratie. In 2022
keurde het Air Mobility Command (AMC) van de Amerikaanse luchtmacht de KC-46A goed voor
wereldwijde gevechtsoperaties. Boeing bouwt KC-46A vliegtuigen op de 767-productielijn in
Everett en wordt daarbij ondersteund door een leveranciersnetwerk van ongeveer 37.000 Ame-
rikaanse werknemers in dienst bij meer dan 650 bedrijven in meer dan 40 Amerikaanse staten.
De fabrikant heeft tot op heden 69 KC-46A-tankers geleverd aan de Amerikaanse luchtmacht
en twee aan de Japanse Air Self-Defense Force, en heeft een contract om vier KC-46A-tankers
te leveren aan de Israëlische luchtmacht. n
AH-64
Boeing gaat 184 AH-64E Apaches bouwen voor het
Amerikaanse leger en internationale klanten, waar-
onder de eerste Apaches voor Australië. Met de or-
der is een bedrag gemoeid van 2,1 miljard dollar. Dit
kan met toekomstige orders zelfs oplopen tot meer
dan 3,8 miljard dollar.
Het Amerikaanse leger zal 115 gereviseerde Apa-
ches ontvangen, met nog eens vijftien Apaches die
als optie kunnen worden aangeschaft, wat aanzienlij-
ke besparingen voor de belastingbetaler oplevert. De extra 54 helikopters zullen aan Australië
en Egypte worden geleverd als onderdeel van de buitenlandse militaire verkoop. De Apache-
vloot van het Amerikaanse leger heeft inmiddels meer dan vijf miljoen vlieguren opgetekend. n
787
Boeing en Saudi Arabian Airlines (Saudia) hebben
aangekondigd dat de nationale luchtvaartmaat-
schappij haar langeafstandsvloot zal uitbreiden
met een selectie van maximaal 49 787 Dreamli-
ners. Saudia is van plan 39 toestellen van het type
787 aan te schaffen, met nog eens tien opties. De
overeenkomst omvat zowel de 787-9 als 787-10
en maakt deel uit van het bredere strategische
plan van Saudi-Arabië om het land om te vormen tot een wereldwijd luchtvaartknooppunt. Het
land wil tegen 2030 330 miljoen passagiers bedienen en jaarlijks 100 miljoen bezoekers aan-
trekken. De nieuwe Saoedi-Arabische luchtvaartmaatschappij Riyadh Air, eigendom van het Pu-
blic Investment Fund (PIF) van Saoedi-Arabië, gaat ook 39 Boeing 787-9’s kopen, met opties op
nog eens 33 exemplaren. In totaal hebben de Saudi-Arabische luchtvaartmaatschappijen van-
daag aangekondigd dat het hun intentie is om tot 121 Dreamliners te kopen in wat de op vier
na grootste commerciële order in de geschiedenis van Boeing zal zijn. n
737
Boeing en Japan Airlines (JAL) hebben een
bestelling afgerond voor 21 toestellen van
het type 737 MAX 8. JAL wil met de MAX 8
het binnenlandse en regionale netwerk ver-
sterken naarmate het passagiersverkeer te-
rugkeert naar pre-pandemische niveaus. JAL
is van plan de vliegtuigen vanaf 2026 in zijn
vloot te introduceren. Meer dan vijftig lucht-
vaartmaatschappijen wereldwijd exploiteren
meer dan negenhonderd 737 MAX-vliegtui-
gen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 12 17-04-2023 13:48