Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023 11
AIRBUS
BETA TECHNOLOGIES
Beta Technologies, dat sinds 2017 eVTOL-
vliegtuigen ontwikkelt, is van plan een con-
ventionele versie uit de Alia-250 eVTOL te
certificeren. Het vliegtuig met vaste vleu-
gels, de CX300 genaamd, lijkt op de zes-
zits Alia-250 eVTOL, maar zal opstijgen en
landen als een conventioneel vliegtuig.
De CX300 wordt gecertificeerd volgens de
FAA Part 23-regels voor kleine vliegtuigen,
terwijl de Alia-250 wordt gecertificeerd vol-
gens de nieuwe 21.17-regels voor aangedreven liftvliegtuigen. Beta
streeft naar typecertificering en begint met het leveren van het vliegtuig
aan klanten in 2025.
Het in Vermont gevestigde bedrijf heeft al uitgebreide testvluchten uitge-
voerd met een prototype van een conventioneel model. Beta heeft
daarnaast een tweede prototype gebouwd in een eVTOL-configuratie
waarmee tot op heden meerdere zweef-
vluchttests zijn uitgevoerd.
Verschillende nieuwe en bestaande Beta-
klanten hebben al bestellingen geplaatst
voor de CX300. United Therapeutics, Be-
ta’s launching customer voor de Alia-250
eVTOL, heeft interesse getoond in het ge-
bruik van de CX300 voor het vervoeren
van medische apparatuur en menselijke
organen.
Helikopteroperator Bristow, die eerder plannen aankondigde om tot 55
Alia-250 eVTOL’s te kopen, heeft volgens Beta een extra door storting
gedekte bestelling geplaatst voor 50 CX300’s.
Air New Zealand heeft ook de intentie uitgesproken om drie CX300’s bij
Beta te bestellen, met een optie op nog eens twintig als onderdeel van
het Mission NextGen Aircraft-programma. n
H160
Tijdens het bezoek van de Franse
president Macron aan China heeft
Airbus Helicopters een contract ge-
tekend met GDAT, een van China’s
meest prominente verhuurders en
exploitanten van helikopters, voor
vijftig H160-helikopters.
Dit contract is de grootste afzonderlijke bestelling voor de H160 op de
civiele en parapublieke markt sinds de helikopter in 2015 werd ont-
huld. De helikopters zullen met name worden gebruikt voor de ener-
giesector, waaronder offshore-transport voor olie- en gasplatforms,
windmolenparken en havenloodsen, evenals medische hulpdiensten
en andere gemeentelijke openbare dienstopdrachten.
De bedrijven ondertekenden ook een strategische samenwerkings-
overeenkomst met betrekking tot onder meer ondersteuning en ser-
vicemogelijkheden om het succes op lange termijn van de H160 in
China te verzekeren. n
H145
De Norwegian Air
Ambulance Foun-
dation (NAAF)
heeft twee H145’s
‘nieuwe stijl’ be-
steld.
De NAAF is het
moederbedrijf van
de Norwegian Air
Ambulance Servi-
ces (NOLAS) die
vanaf twaalf Noorse bases met zeven H135’s vliegt en negen H145’s
(waaronder een eerste in oktober 2020 geleverde vijfbladige variant).
Daarnaast staan in Denemarken vier H135’s van NOLAS paraat.
De nieuwste in juni 2020 gecertificeerde versie heeft een rotor met
vijf bladen, waardoor het nuttig laadvermogen van de helikopter met
150 kg toeneemt. n
A321XLR
De Icelandair Group heeft een voorlopige overeenkomst getekend voor de aankoop van dertien
Airbussen van het type A321XLR die vanaf 2029 geleverd moeten worden.
Daarnaast zijn opties genomen op nog eens twaalf narrowbody-toestellen van dit type die op
termijn de Boeing 757’s van Icelandair moeten gaan vervangen.
Icelandair is van plan om vanaf 2025 de A321LR in gebruik te nemen en is momenteel in ver-
gevorderde onderhandelingen om hiervoor vier vliegtuigen van dit type te leasen. n
A321NEO
Airbus heeft de eerste A321neo, geassembleerd op de Chinese Final Assembly Line Asia (FAL
Tianjin), afgeleverd. Het toestel ging naar het Chinese Juneyao Air. Het vliegtuig wordt aangedre-
ven door Pratt & Whitney GTF-motoren en beschikt over acht stoelen in businessclass en 199 in
economyclass. Tijdens de afleveringsvlucht was de Airbus afgetankt met tien procent duurzame
luchtvaartbrandstof. Airbus heeft wereldwijd vier A320 Family-eindassemblagefabrieken in Ham-
burg, Toulouse, Tianjin en Mobile (Amerika).
De FAL in Tianjin werd ingehuldigd in 2008 en was de eerste assemblagelijn voor commerciële
vliegtuigen van Airbus buiten Europa (zie ook pagina 30). n
A320NEO
Azerbaijan Airlines (AZAL) heeft bij Airbus ge-
tekend voor twaalf A320- en A321neo’s voor
levering vanaf 2028. AZAL vliegt momenteel
al met zes A319ceo’s, twee A320ceo’s, drie
A320neo’s en twee A340’s. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 17-04-2023 13:48