Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2023

10 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
NIEUWE BOEKEN
MISSION ACCOMPLISHED
In twee
delen
beschrijft
Evert
Motsha-
gen zijn
lange,
dertig
jaar om-
vattende,
actieve
jachtvlie-
gersleven
vanaf zijn
vliegmedische keuring op 3 september
1953 (bijna een centimeter te kort…) en
zijn eerste trainingsvlucht in een Fokker
S-11 in 1954. Na de opleiding in Neder-
land vertrekt Motshagen naar de VS waar
in de aanloop naar het militaire brevet ge-
lest wordt in de T-34A, T-28A Trojan en
T-33. Terug in Nederland volgen operatio-
nele vluchten met de T-33 (ook als lid
van het Whisky Four demoteam), Thun-
derjet, Thunderstreak, Starfighter en tot
slot twee jaar (en 120 sorties) in de F-16.
Zijn carrière eindigt op 8 juli 1983 met
een laatste vlucht in de J-248 in het
bijzijn van zijn vrouw Ineke. Na het uit-
stappen: “Emoties en emoties, aan beide
zijden.”
Wie beide boeken ter hand neemt, zal al
snel ontdekken dat veel zaken worden uit-
gelegd in korte beschrijvingen en illustra-
ties. Wat ook geldt voor achtergronden,
procedures, instrumentvliegen en aeroba-
tics. Aan het manuscript is meer dan twin-
tig jaar gewerkt. Het telde oorspronkelijk
zelfs 850 pagina’s, maar dit werd terugge-
bracht tot ruim 700. Uitermate gedetail-
leerd, maar gelukkig prettig geschreven en
door de talloze foto’s een inkijkje gevend
in de persoonlijke carrière van een jacht-
vlieger met al z’n ups and downs. Beide
delen bieden tevens een goed tijdsbeeld
van de ontwikkeling van vier generaties
jachtvliegtuigen bij de Koninklijke Lucht-
macht.
N.a.v. ‘Herinneringen van een jachtvlieger’,
door Evert Motshagen; Martin Leeuwis
Publications Vlijmen 2023; honderden
zwartwit/kleurenfoto’s, twee gebonden
hard-cover delen, 704 pagina’s, ISBN
9789490008321, Prijs: 69 euro. n
AVIONS
Het Franse Avions Mauboussin heeft een testvlucht
uitgevoerd met een schaalmodel van de eenmotorige
Alérion M1h. Er werd in eerste instantie gevlogen met
een kleine turbine omdat de fabrikant gelooft dat een
‘flex-fuel’ combinatie van turbine en waterstof heilza-
mer is dan een combinatie van zuigermotor en water-
stof.
Het in 2017 heropgerichte bedrijf is een eerbetoon
aan de in 1928 door Pierre Mauboussin opgerichte vliegtuigfabriek. Het heeft voor de M1h-tan-
demseater een elektrisch-hybride aandrijfsysteem in gedachten. Dat toestel wordt ontwikkeld in
samenwerking met de technische universiteit van Belfort-Montbéliard.
Avions Mauboussin wil met zowel de eenmotorige Alérion M1h als de tweemotorige Alcyon M3c
door gaan dringen op de general aviation-markt. De Alcyon M3c moet rond 2024 voor het eerst vlie-
gen. Dat toestel moet plaats gaan bieden aan zes personen en dankzij brandstofcellen bij een snel-
heid van 200 kts (370 km/h) een afstand van tot 800 nm (1.500 km) kunnen overbruggen. n
AVIC AC332
De tweemotorige bij de Aviation Industry Cor-
poration of China (AVIC) Tianjin Helicopter
ontwikkelde AC332 heeft begin april voor het
eerst gevlogen. Direct na deze vlucht tekende
AVIC een eerste order op voor achttien heli-
kopters met opties op nog eens zes. Ze zullen
na levering worden ingezet voor luchttransport,
medische noodhulp, patrouilles en andere uit-
eenlopende taken.
De helikopter heeft een maximaal startgewicht
van 3.850 kg en kan tot tien passagiers ver-
voeren bij een maximale kruissnelheid van
260 km/h over 693 km.
Gesproken wordt over een maximale start-
hoogte op 4.500 m en een plafond op 6.000
m. Volgens AVIC zal de helikopter zijn typecer-
tificaat waarschijnlijk in 2025 krijgen. n
C-390
Brazilië heeft begin april een
zogenoemde Full Operational
Capability (FOC) status afgege-
ven voor de Embraer C-390
Millennium. Dit gebeurde in
aanwezigheid van het opperbe-
vel van de Braziliaanse lucht-
macht (FAB). Het FOC-certifi-
caat betekent dat het tweemo-
torige, multifunctionele toestel
aan alle gestelde eisen voldoet.
Volgens het Braziliaanse Insti-
tuut voor Industriële Ontwikke-
ling en Coördinatie (IFI) voldoet
het C-390-project aan alle door de Braziliaanse luchtmacht (FAB) gestelde eisen en kan het vlieg-
tuig alle missies uitvoeren waarvoor het is ontworpen. Het IFI is in Brazilië verantwoordelijk voor
de certificering van vliegtuigen voor militaire doeleinden. Tijdens het evenement voor de FOC-er-
kenning droeg Embraer ook de zesde C-390 over aan de FAB, het eerste in de FOC-configuratie.
De andere vliegtuigen die al aan de FAB zijn geleverd, worden bijgewerkt om de certificering te
krijgen. Ook alle te exporteren vliegtuigen zullen over de FOC-certificering beschikken. Het toestel
is buiten Brazilië besteld door Portugal, Hongarije en Nederland. De C-390 is ontwikkeld voor uit-
eenlopende taken zoals het vervoeren en droppen van vracht en troepen, medische evacuaties,
opsporing en redding, brandbestrijding en humanitaire missies. Het toestel is ook als tankvliegtuig
leverbaar. Nederland bestelde er in 2022 vijf ter vervanging van de C-130 Hercules. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 17-04-2023 13:48