PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 75
giers en zes bemanningsleden. Op de automatische piloot klimt het
vliegtuig naar de kruishoogte van 38.000 voet. intussen legt de gezag-
voerder radiocontact met de verkeersleider van marseille Upper Area
Control Centre.
Om 09:30 krijgt de bemanning toestemming om direct naar navigatiepunt
iRmAR te vliegen. De captain bevestigt dit: ”Direct iRmAR merci German-
wings one eight Golf”. Dit is het laatste radiocontact met de vlucht.
Hierna besluit de gezagvoerder even naar de wc te gaan. Hij vraagt de
copiloot om het radiocontact over te nemen.
Nog geen halve minuut nadat de captain de cockpit heeft verlaten, ge-
bruikt de copiloot het draaiknopje op de Flight Control Unit om de gese-
lecteerde hoogte te wijzigen van 38.000 voet naar 100 voet, de laagst
mogelijke hoogte die geselecteerd kan worden.
in de volgende minuten wijzigt de copiloot de geselecteerde daalsnel-
heid een keer of negen, tot hij deze laat staan op 350 knopen.
Om 09:33 uur zoekt de verkeersleider van marseille Control radiocon-
tact met het vliegtuig en vraagt voor welke hoogte de vlucht toestem-
ming heeft gekregen. Op dat moment daalt de kist door 30.000 voet.
De copiloot reageert niet.
geslOten deur
een minuut later toetst de gezagvoerder de toegangscode van de cock-
pitdeur in. in de cockpit gaat een zoemer af. Normaal gesproken ge-
bruikt de vlieger in de cockpit dan een schakelaar om de deur te ont-
grendelen.
Geen reactie. in de volgende minuten wordt geprobeerd de aandacht
van de copiloot te trekken. De intercom wordt gebruikt, er wordt op de
deur geklopt en geroepen, maar Lubitz reageert niet.
Ook verkeersleiders van marseille Control en de Franse Defensie probe-
ren het, zonder resultaat.
in een ultieme poging om toegang tot de cockpit te krijgen probeert de
gezagvoerder met geweld de deur in te beuken, maar dit lukt niet. Om
kapingen te voorkomen zijn alle cockpitdeuren vergrendeld en verste-
vigd. Zelfs een granaatexplosie of geweervuur wordt door de deur tegen-
gehouden.
Het vliegtuig blijft gestaag dalen boven de Franse Alpen.
Om 09:41 uur schampt de Airbus een bergwand alvorens het neerkomt
in een rotsachtig ravijn. Alle inzittenden komen om.
artsen
De Franse onderzoeksraad BeA onderzoekt de oorzaak van de ramp. Al
snel wijzen verschillende aanwijzingen naar een bewuste daad van de
copiloot. De BeA duikt in de medische geschiedenis van Lubitz. Hieruit
komt naar voren dat hij vanaf december 2014 verschillende huisartsen
heeft bezocht met oog- en slaapklachten. Verschillende oogartsen on-
derzoeken zijn ogen, maar er wordt niets ongewoons geconstateerd. Op
Hoogteprofiel van vlucht 9525. 3D-daalprofiel (Google earth).
De A320 verongelukte in bergachtig gebied.
74-75-76-77_ongeval.indd 75 18-04-16 15:08