Pagina 74 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2016

74 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016
Het is 2002 wanneer de Duitse regionale luchtvaartmaatschappij euro-
wings een lowcost-airline opricht: Germanwings. in de loop der jaren
koopt Lufthansa steeds meer aandelen in eurowings. in 2009 heeft
Lufthansa zoveel zeggenschap in eurowings dat ze Germanwings als vol-
waardige dochteronderneming overnemen.
Het is de bedoeling dat korteafstandsvluchten van alle Duitse luchtha-
vens, met uitzondering van Frankfurt en münchen, worden uitgevoerd
door Germanwings. Om die groei mogelijk te maken wordt een gedeel-
te van de A320-vloot van Lufthansa overgeheveld.
Wanneer deze operatie klaar is, besluit Lufthansa in januari 2015 om
Germanwings als merknaam te stoppen. Vanaf de herfst zou gevlogen
moeten worden onder de naam eurowings. Begin 2015 bestaat de
vloot van Germanwings uit 43 Airbus A319- en 19 A320-vliegtuigen. in
totaal biedt de maatschappij werk aan 780 vliegers en 972 cabineperso-
neelsleden.
Opleiding
Vliegers worden opgeleid door Lufthansa Flight Training, waarna het ma-
nagement besluit of de vlieger aan de slag gaat bij Germanwings of
Lufthansa. een van de vliegers die bij Germanwings aan de slag gaat, is
de Duitser Andreas Lubitz. in 2008 wordt hij als een van de 384 trai-
nees geselecteerd uit 6.530 kandidaten.
De complete opleiding bij Lufthansa neemt 750 uur theorie-onderwijs
en 240 vlieguren in beslag.
De kosten per vlieger bedragen € 150.000, waarvan € 60.000 door de vlie-
ger zelf wordt betaald. Lubitz sluit hiervoor een lening van € 41.000. Stan-
daard is hij bij Lufthansa verzekerd voor ‘loss of licence’, waarbij hij in de eerste
jaren recht heeft op een eenmalig bedrag van bijna € 59.000. Hij sluit geen
verzekering af voor verlies van inkomen, mocht hij zijn brevet ooit kwijtraken.
Lubitz begint in september 2008 aan de opleiding maar raakt al snel de-
pressief en krijgt gedachten aan zelfmoord. Hij komt terecht bij een psy-
chiater en onderbreekt de opleiding gedurende bijna elf maanden. in
die tijd is hij opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.
Wanneer de behandelend arts hem genezen verklaart, krijgt Lubitz weer
een medische verklaring, met de aantekening dat deze vervalt wanneer
hij weer last krijgt van een depressie.
Bij iedere jaarlijkse verlenging blijft deze aantekening van kracht.
eind 2013 rondt hij de opleiding af met het behalen van de A320 type
rating. Hij kan bij Germanwings aan de slag. Na vijf maanden line trai-
ning is hij formeel copiloot op de A320.
daling
Op dinsdag 24 maart 2015 staat Lubitz ingeroosterd voor een retour-
vlucht van Düsseldorf naar Barcelona. Om 06:01 uur vertrekt de Airbus
A320 naar Barcelona, waar hij om 07:57 uur aankomt.
Voor de terugvlucht, 4U-9525, is Lubitz de Pilot Flying. Het vliegtuig stijgt
om 09:00 uur op van baan 07R. Aan boord bevinden zich 144 passa-
Op 24 maart 2015 verongelukt een Airbus A320 van de Duitse lowcostmaatschappij Germanwings in
Frankrijk. Alle 150 inzittenden komen om. Al snel blijkt dat het ongeval veroorzaakt werd door een
opzettelijke actie van copiloot Andreas Lubitz.
HeT eiNDe VAN germanwings-vlucht 9525
OnGevALsAnALyse Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: BeA, tenzij anders vermeld
Foto: Sebastien mortier
74-75-76-77_ongeval.indd 74 18-04-16 15:08