PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 73
SnCaSO SO.30P in het kORt
Motoren 2 x P&W r-2800-CA18,
elk 1.800 pk
Spanwijdte 26,90 m
Lengte 18,95 m
Leeggewicht 13.500 kg
Geladen gewicht 19.500 kg
Max. snelheid 488 km/h
Kruissnelheid 438 km/h (5.300 m)
Diensthoogte 5.300 m
Vliegbereik 1.370 km
De twaalfde SO.30P (F-WAYO) werd omgebouwd tot vrachtvliegtuig.
De SO.30P F-WAYK vloog bij Air Algérie als F-BAYK. SO.30R-02 met RR Nene straalmotoren, gebouwd door Hispano-Suiza.
een paar SO.30P’s van de COSARA. SO.30P No.17 van de Aéronavale. De ‘France’ in presidentiële ViP-uitvoering.
Het twaalfde productietoestel (F-WAYO) werd omgebouwd tot puur
vrachtvliegtuig met twee grote laaddeuren onder de romp, en vloog op
6 januari 1950 voor het eerst. Voor ombouw vloog de F-WAYO bij Air
France en later 500 uur als vrachtvliegtuig bij Sté Aéro-Cargo.
geBRuikeRS
er zijn 45 SO.30P Bretagnes gebouwd, waarvan negentien naar de Aéro-
navale gingen en vervolgens naar de Armée de l’Air.
in november 1950 begon iranian Airways operaties met SO.30P nr.14
als eP-AAm. in februari 1951 startte Air Algérie vluchten met de eerste
van acht SO.30P’s. Air Atlas-Air maroc (later Air maroc) opereerde met
twaalf SO.30P’s. COSARA in indo-China ontving minstens zeven
SO.30P’s. Zes SO.30P’s gingen naar Aigle Azur en minstens zeven naar
de Société des Transports Aériens de l’extreme Orient (COSARA).
Het vierentwintigste vliegtuig werd als persoonlijk transportvliegtuig voor
de Franse president afgeleverd. Air France vloog niet met de SO.30P,
maar SNCASO bracht wel een brochure uit met op de cover de woor-
den ‘Version Air-France’.
teSt-BedS
De SO OR-02 werd gemodificeerd als test-bed voor Rolls-Royce Nene
straalmotoren die bij Hispano-Suiza werden gebouwd. De machine
kreeg een gemodificeerde staart met een enkel kielvlak en maakte zijn
eerste vlucht op 15 maart 1951.
De tweede SO 30P (F-WAYD) werd omgebouwd tot test-bed voor Fran-
se SNeCmA Atar 101 straalmotoren.
70-71-72-73_historie.indd 73 18-04-16 15:05