70 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016
in november 1942 was het protoype van de SO.30N Bellatrix gereed,
maar door de bepalingen van de italiaans-Duitse wapenstilstandscom-
missie mochten er geen vluchten mee worden gemaakt. Toen een jaar
later de demarcatielijn tussen bezet en onbezet Franrijk werd opgehe-
ven, werd heel Frankrijk bezet door de Duitsers. in alle haast werd de
Bellatrix gedemonteerd en in onderdelen ondergebracht in boerderijen
en schuren in de buurt van Draguignan. Na de bevrijding van het zuiden
van Frankrijk werden de onderdelen naar de SNCASO (Société Nationale
de Constructions Aéronautique de Sud-Ouest) fabriek gebracht, waar
het vliegtuig werd geassembleerd. Op 26 februari 1945 werd de eerste
vlucht gemaakt met de registratie F-BALY.
SO.30R-01
intussen hadden de ontwerpers niet stil gezeten. De volgende stap was
het bouwen van twee nieuwe prototypes voor dertig passagiers. Deze
toestellen kregen een intrekbaar neuswiel, in tegenstelling tot het staart-
wiel van de SO.30N. Beide toestellen waren uitgerust met Gnome-Rho-
ne 14R.5-motoren van 1.700 pk. Het eerste vliegtuig kreeg de aandui-
Na de wapenstilstand tussen Frankrijk en Duitsland op 22 juni 1940 bleef een derde van Frankrijk onbe-
zet. In dat deel begon de Groupe Technique de Cannes aan het ontwerp voor een tweemotorig vliegtuig
voor 23 passagiers, de SO.30P Bretagne. Het toestel had net als de Boeing Stratoliner een drukcabine en
was daarmee vooruitstrevend voor zijn tijd.
SO.30P BRetagne: eLeGANTe FRANçAiSe
HISTOrIe Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
70-71-72-73_historie.indd 70 18-04-16 15:04