Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2016

In april 2010 deden we na een fantastische skivakantie in
Vermont nog een weekendje New York. Op Fifth Avenue
stond een enorme rij mensen. Het einde van de rij ver-
dween in de futuristische glazen ingang van een Apple-sto-
re. Het was de dag waar velen op gewacht hadden. De dag
waarop je voor het eerst een Apple iPad kon kopen, als je
hem tenminste tijdig online besteld had. Voor heel veel
mensen was deze dag geen gewone dag, het was de dag
waarop alles zou veranderen.
Zelf had ik dat gevoel niet zo. Ik begreep niet veel van het
nieuwe apparaat en zag al helemaal niet waarom het zo
belangwekkend zou kunnen zijn. Dat wij al ruim twintig jaar
eerder onze eerste Apple Macintosh Classic hadden aange-
schaft, een supercomputer met wel 2 MB werkgeheugen
en een 20 MB harde schijf, veranderde daar weinig aan.
Ook het feit dat ik sindsdien in volle tevredenheid een tien-
tal Apple desktops en laptops heb versleten, hielp helaas
evenmin om echt enthousiast te worden over het nieuwe
apparaat.
We zijn toch maar even langs de wachtende mensen de
winkel ingelopen. De rij eindigde bij een tijdelijke balie. Bo-
ven de balie hing een bord waarop stond dat de online be-
stelde iPads hier opgehaald konden worden. Iets verderop
bij de gewone verkoopbalie stond niemand. Volstrekt onno-
zel vroeg ik of er ook iPads te koop waren als je die niet be-
steld had. De hippe verkoper keek me glazig aan. Niet be-
steld en gewoon old school in de winkel kopen? Het was
blijkbaar een vraag waar hij geen antwoord op had, iets wat
hem niet al te vaak gebeurde. Zonder te antwoorden draai-
de hij om en liep weg. Een minuut later was hij terug en
vertelde dat er inderdaad een paar iPads voor de verkoop
waren. Hij keek alsof hij zijn eigen woorden nauwelijks kon
geloven.
“OK, doe mij dan maar zo’n iPad.” Voor ik het wist was het
eruit en kocht ik een apparaat van een paar honderd dollar
zonder dat ik ook maar een vaag idee had waar ik het voor
zou gebruiken. Die onwetendheid heeft bijna een jaar ge-
duurd en pas toen zag ook ik het licht. De eerste apps wa-
ren verschenen en opeens ontdekte ik wat een ongelooflij-
ke uitvinding de nieuwe tablet was. In de luchtvaart veran-
derde er veel. De tientallen kilo’s wegende mappen met
vliegkaartjes, handboeken en procedures waren verleden
tijd. Al die duizenden pagina’s zaten in de iPad. Rekenschij-
ven, tabellen, passers, zelfs radarbeelden met kleurige
weerplaatjes en vlieginstrumenten, opeens kon je ze alle-
maal tevoorschijn toveren op het beeldschermpje van our
new best friend. Iedere vlieger in iedere tak van luchtvaart,
jong en oud, allemaal hadden ze binnen twee jaar na de
introductie hun eigen iPad.
Tegenwoordig is er geen enkele luchtvaartmaatschappij,
luchtmacht of vliegclub meer die niet op de een of andere
manier een tablet in zijn operatie heeft geïntegreerd. Je
kunt je bijna niet meer voorstellen dat er ooit nog een tijd-
perk vóór de tablet heeft bestaan. Sterker nog, dat het iPad-
loze tijdperk niet meer dan zes jaar geleden ophield te be-
staan. Het is een van die wonderen, die ik nooit heb zien
aankomen en waar ik nu al niet meer zonder zou willen of
kunnen leven.
Bedankt Steve Jobs en al die anonieme app-ontwikkelaars
die ervoor gezorgd hebben dat de luchtvaart nog efficiënter,
sneller, beter en vooral veiliger is geworden. En trouwens
ook leuker!
Mijn eigen iPad gebruik ik buiten het vliegen tegenwoordig
vooral voor het lezen. Boeken, kranten en tijdschriften. Het
heeft nog wel een paar jaar geduurd voordat ik om was,
maar afgelopen jaar heb ik bijna al mijn abonnementen
omgezet in digitale abonnementen. Ook Piloot en Vliegtuig
lees ik alleen nog maar op mijn iPadje. In verband daarmee
heb ik het volgende aan te bieden: bij ons in de kelder
staan ruim twintig vrijwel complete jaargangen van ons
prachtige luchtvaartmagazine. Vanaf heden op te halen
door die lezer die er de leukste plannen mee heeft. Ik lees
het wel op mijn iPad!
lining up Door: Jan Cocheret
iPad
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
‘Our new
best friend’
PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2016 7
07_columncocheret.indd 7 18-04-16 12:17