PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 61
cockpit gaat en alle items uit een checklist afwerkt. in de interactieve
manual is het mogelijk de kennis van deze flows, die bij noodsituaties
paraat moeten zijn, eindeloos te testen. in de lucht is het naslagwerk
minder geschikt, omdat het risico bestaat snel op een verkeerde knop te
klikken en zo een paar honderd pagina’s verderop in het handboek te-
recht te komen. Op de grond is het echter een uitstekende toevoeging
aan het op zichzelf al bijzonder interactieve lesprogramma.
Chute happens
Tijdens de theoriecursus wordt het gebruik van het CAPS-parachutesysteem
uitgebreid toegelicht. De strekking is duidelijk: liever een keer te veel getrok-
ken, dan te weinig. Filmpjes met ‘testimonials’ van eerdere ‘parachutisten’
moeten nieuwe vliegers over de streep trekken om in een gevaarlijke situatie
daadwerkelijk aan de handel boven hun hoofd te trekken. De parachute is al
functioneel vanaf een minimumhoogte van 500 ft (152 m) boven de grond,
en mag volgens het boekje bij snelheden minder dan 133 kts (246 km/h)
worden geactiveerd. er zijn echter situaties geweest, waarbij vliegers bij ruim
180 kts (334 km/h) ‘trokken’ en de parachute toch keurig functioneerde.
De extra aandacht voor het parachutesysteem lijkt op het eerste gezicht
misschien wat overdreven, maar Steven middendorp ziet de noodzaak
wel degelijk. “Toegeven dat je zelf geen oplossing meer ziet, is voor veel
vliegers toch een drempel. Die afweging moet soms echter in een split-
second gemaakt worden.” Om de vliegers hierbij nog verder te helpen is
in Polen zelfs een heuse CAPS-simulator beschikbaar, waar vliegers de
gehele procedure kunnen beleven, wat de drempel om te ‘trekken’ in
een échte noodsituatie moet verlagen.
KnOppen vinDen
Als alle theoretische thuisstudie met voldoende resultaten is afgerond,
vindt het praktijkgedeelte plaats met een door Cirrus gecertificeerd in-
structeur als middendorp en Haafkes. Op een nieuwe 2016 Sr20 (de
N121mX) worden alle belangrijke facetten van het vliegen belicht. De
Cirrus is voorzien van een in samenwerking met Garmin ontworpen avi-
onica-systeem, dat meteen voor veel nieuwe vliegers het grootste obsta-
kel vormt. Hoewel ongelooflijk krachtig en rijk voorzien van features, kost
het tijd, oefening en concentratie om gedurende de eerste vlieguren
Het nagelnieuwe ‘lestoestel’. moderne instrumenten en technologie.
Niet te missen: Flight Director. medecursist edo Santema krijgt instructie.
60-61-62_cursuscirrus.indd 61 18-04-16 14:17