54 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016
Vooreerst leken het voornamelijk helikopters te zijn die zich voor onbe-
mande taken lenen, maar Diamond Aircraft en Piaggio Aerospace leve-
ren inmiddels ook onbemande vastevleugelvaartuigen. Bij Diamond zijn
met name de dieselmotoraangedreven DA42 Twin Stars favoriet. Dat
blijkt onder meer uit de DA42 mPP Centaur die bij het Zwitserse minis-
terie van Defensie operationeel is. Dit ‘multi Purpose Platform’ (mPP) is
geleverd via het Zwitserse overheidsbedrijf armasuisse en wordt ingezet
voor zowel bemande als onbemande testdoeleinden. Daarbij wordt van-
af de Zwitserse vliegbasis emmen de functionaliteit van de zogenoemde
Sense & Avoid apparatuur geëvalueerd waarmee UAV’s zo lang mogelijk
onzichtbaar moeten blijven voor vijandelijke radars. Het toestel werd in
februari 2012 besteld en vervolgens overgevlogen naar Aurora Flight Sci-
ences in Amerika waar het werd aangepast tot Optionally Piloted Aircraft
(OPA). Na meerdere sessies in juni 2015 werd duidelijk dat de onbe-
mande variant op een vlieghoogte van FL275 (8.382 m) tot 24 uur on-
afgebroken kan vliegen met een nuttige lading van 100 kilogram aan
missie-apparatuur. De tests vonden plaats vanaf Griffiss international Air-
port, een van de zes door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten aange-
wezen vliegvelden waar onbemande en ‘optionally piloted’ vliegtuigen
mogen worden getest.
‘Oz’
in israël voerde israel Aeronautics Defense Systems (iADS) in dezelfde
periode proeven uit met een al even onbemande Twin Star. Dat toestel
heeft een maximumstartgewicht van 2.000 kg en kan op FL300 (9.150
m) met een nuttige lading van 400 kg tot 28 uur in de lucht blijven bij
een kruissnelheid van 351 km/h. Deze DA42 NG kan als UAS ‘Oz’ (He-
breeuws voor ‘moedig’) worden ingezet als onbemand verkenningsvlieg-
tuig dat autonoom vliegt of op afstand bediend wordt.
Opale
Bijzonder is het door Rheinmetall Defence ontwikkelde Optional Piloted
Surveillance and Reconnaissance System (OPALe) waarmee een DA42
mPP al eind 2007 deelnam aan een NATO-oefening in Noorwegen. Dat
toestel was toen uitgerust met een SAR (Synthetic Aperture Radar) Sen-
sors PicoSAR van Selex. in de praktijk bleek dat het beeld- en videoma-
Unmanned Areal Vehicules (UAV) en Unmanned Areal Systems (UAS) zijn ‘hot’. Ze vliegen autonoom of
zijn op afstand bestuurbaar. Bovendien zijn ze betrouwbaar en veilig. Niet zelden zijn de luchtvaartuigen
afgeleid van vliegtuigen die gewoon op de civiele markt te koop zijn. We stellen er een paar voor die
volop in ontwikkeling of al productierijp zijn…
Onbemand, DUS ONBemiND?
ONtWikkeliNgeN Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
54-55-56-57-58_uav39;s.indd 54 18-04-16 14:16