Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2016 5
In deze editie komen Unmanned Aerial Vehicles (UAV)
twee keer aan bod. Enerzijds herhaalt Hans Heerkens
in de rubriek ‘Analyse’ zijn pleidooi voor regelgeving
hieromtrent. Want het aanbod van onbemande lucht-
vaartuigen zou op termijn fors kunnen worden uitge-
breid met Unmanned Cargo Aircrafts (UCA). Daarnaast
wordt een aantal ‘pilootloze’ toestellen beschreven die
zijn afgeleid van voor bemand gebruik ontwikkelde
typevarianten.
Er is echter ook sprake van een groeiende groep UAV-
gebruikers die hobbymatig vliegen. Voor deze groep
hebben de fabrikanten software ‘ingebakken’ die opstij-
gen bij verboden gebieden onmogelijk zou moeten
maken. Uit een recente proef van Dronewatch in de
omgeving van Schiphol bleek echter dat lang niet alle
fabrikanten voldoende gebruikmaken van de mogelijk-
heden van ‘geofencing’.
Een pleidooi voor een algemeen verbod van het ge-
bruik van hobbydrones in de wijde omgeving van wille-
keurig welke luchthaven lijkt hier op zijn plaats. Want
het maakt niet zoveel uit of de bemanning van een
737 zich lam schrikt van een drone, ook de gemiddel-
de GA-piloot zal een hartverzakking krijgen wanneer hij
op fi nals opeens zo’n apparaat op zijn netvlies krijgt.
Dat geldt evenzeer voor een zweefvlieger die naar bo-
ven wordt gelierd of gesleept. Naast mogelijk gevaarlij-
ke afl eiding gedurende een kritische vluchtfase schuilt
er nog een gevaar. Komt het daadwerkelijk tot een
‘aanvaring’, dan zijn lichter geconstrueerde vliegtuigen
in het nadeel. Want de in drones aanwezige accu’s en
metalen onderdelen zijn potentieel dodelijke projectie-
len met een hoog penetrerend vermogen.
Toekomstige overtreders opsporen is simpel. Als fabri-
kanten ‘geofencing’ kunnen toepassen, kunnen ze een
drone ook uitrusten met transponders met een unieke
code. Verplicht vervolgens kopers zich te legitimeren
en registreer hun gegevens. Die benadering werkt naar
twee kanten. Niet alleen wordt het in de omgeving van
luchthavens veiliger, ook de privacy van de burger is er-
bij gebaat. Wie zich nu nog rot ergert aan zoemende
elektromotoren boven zijn tuin en niet weet wat de ca-
mera boven hem registreert, heeft met registratie een
middel in handen om terug te slaan.
DRONES
Verbied
ze bij
alle
vlieg-
velden
Ontwikkelingen
16 Multifunctionele turboprops Typevariant voor passagiers en vracht
26 Daher TBM930 Het zusje van…
54 Onbemand, dus onbemind? UAV’s en UAS’s zijn hot
Opleiding
60 Op cursus bij Cirrus Moderne opleidingsmiddelen
Statusreport
29 Tecnam P2012 Traveller Ontwikkeling op schema
30 Proef met Remote Tower op Eelde
Typebeschrijving
37 Aeroitba Petrel 912i Gewild toestel in Argentinië
69 Super Stol XL Bushvliegtuig van JustAircraft
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: De meest recente ontwikkelingen in de grote en kleine luchtvaartmaatsc happij
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
34 Je moet bestand zijn te-
gen een groot aantal corpulente
bejaarden als je Sun & Fun in het
Amerikaanse Lakeland bezoekt. Ook
al rijden ze rond op Segways en
Harleys, oud zijn ze. Onze vliegtuig-
hobby trekt jongeren minder en min-
der aan; dat zie je ook op Oshkosh,
en de Nederlandse vliegvelden. Op
‘Sun’ worden de oudjes met tien à
vijftien tegelijk in een soort Janple-
zier gehesen, en voortgetrokken door
landbouwtrekkers. “Klingkling! Hier
wil ik eruit!”
74 Op 24 maart 2015 verongelukt een Airbus A320 van
de Duitse lowcostmaatschappij Germanwings in Frankrijk.
Alle 150 inzittenden komen om. Al snel blijkt dat het ongeval
veroorzaakt werd door een opzettelijke actie van copiloot
Andreas Lubitz. Lubitz begint in september 2008 aan de op-
leiding, maar raakt al snel depressief en krijgt dan al gedach-
ten aan zelfmoord…
60 Combineer de modernste avionica met een snelle
vleugel en een krachtige motor, en er staat een potentieel
topproduct. Cirrus Aircraft was de fabrikant die dit in de
kleine luchtvaart als eerste groots aanpakte wat tot
een commercieel succes leidde. Een heel nieuwe groep
consumenten voelde zich aangesproken door de moderne
uitstraling van Cirrus-vliegtuigen. Dat leidde dan ook tot de
komst van al even moderne opleidingsmiddelen.
Door: Ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 18-04-16 15:06