Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 49
Nieuwe positioNeriNg
‘eindhoven Airport lanceert nieuwe positionering’, meldde
de luchthaven onlangs in een officieel bericht. met als uit-
leg: ‘Waarmee de luchthaven de komende jaren haar pas-
sagiers wil verwelkomen. Deze klantbelofte hebben we
vastgesteld om richting de bezoekers van de luchthaven
te communiceren wat ze van de snelgroeiende luchtha-
ven kunnen verwachten. Om focus te creëren binnen alle
activiteiten en doelstellingen van de komende jaren, is
eindhoven Airport op zoek gegaan naar een positionering.
een klantbelofte met een thema die onderscheidend, ei-
gen en realiseerbaar is. De letterlijke klantreis makkelijk
maken is dan ook het thema waarvoor gekozen is.’
Open deuren en wollig taalgebruik voeren in het nieuws-
bericht de boventoon. De positionering wordt onder-
streept door de nieuwe pay-off van de luchthaven:
‘Always easy’. Joost meijs, algemeen directeur van de
luchthaven, verwoordt in het (pers)bericht: “Uit onder-
zoek blijkt dat de passagier vooral op zoek is naar ge-
bruikersgemak. Dat is de basis. met het claimen van dit
gebruikersgemak voorzien we in een behoefte die door
geen enkele andere luchthaven in ons verzorgings-
gebied als positionering is gekozen. Daarmee onder-
scheiden we ons. De passagier gaat door ons als het
ware van deur tot vliegtuigdeur bij de hand worden
genomen.” Afsluitend wordt gemeld: “De nieuwe positio-
nering en het uitrollen hiervan via verschillende middelen
komt tot stand in samenwerking met bureaus Altuition,
ADDFocus en iN10.” Toe maar, drie bureaus ingescha-
keld. Dat verklaart voor mij veel over de wollige teksten.
Overigens heeft de luchthaven in dit kader een nieuwe
website gelanceerd.
stroopwafel bij uNited
United Airlines is binnen Noord- en Latijns-Amerika weer
begonnen met het gratis serveren van snacks in de eco-
nomyclass. Zeven jaar geleden schafte de maatschappij
die verstrekking af, maar nu is men toch tot het inzicht
gekomen dat een gratis snack ook in de goedkoopste
reisklasse nog steeds op prijs wordt gesteld. Vóór 09.45
uur krijgen de passagiers een stroopwafel naar Neder-
lands recept. Op de verpakking staat ook keurig het
woord stroopwafel. Na dat tijdstip is er keus uit onder an-
dere een rijstcracker en Pretzel-sticks. Ook American Air-
lines herintroduceert de komende maanden binnen
Amerika de gratis snacks in economy. Delta en South-
west hebben deze service altijd gehandhaafd.
Dat de verstrekking van een snack in economy in het al-
gemeen op prijs werd en wordt gesteld, lijkt me duidelijk.
Je kan stellen dat het indertijd afschaffen ervan door veel
maatschappijen in Amerika een miskleun was. een
woordvoerder van United kondigde de herintroductie op
een typisch Amerikaanse bombastische manier aan: “We
brengen de gratis snacks terug, die een knipoog naar on-
ze wereldwijde aanwezigheid zijn. Zij voegen ook dat ex-
tra niveau van dienstverlening toe, waar onze employees
trots op zijn om die te leveren en die een groot verschil
voor onze klanten zijn.” Hoe krijgt iemand het verzonnen.
luchtschip airlaNder
Tegen de tijd dat u dit leest, heeft de Airlander 10 mogelijk
de eerste vaart gemaakt. De Airlander is een luchtschip dat
gebouwd is door Hybrid Air Vehicles (HAV) in Cardington in
het Britse graafschap Bedfordshire. Het hybride luchtschip
heeft een kwartet 4-liter V8-dieselmotoren die elk 350 pk
leveren, bevat 38.000 m3 helium, kan kruisen met 148
km/uur en is 92 meter lang. met deze lengte staat de Air-
lander 10 te boek als het langste luchtvaartuig van dit mo-
ment. De Antonov AN-225 (vracht) en de Airbus A340-600
(passagiers) staan op de tweede en derde plaats met een
lengte van achtereenvolgens 84 en 75 meter. HAV is in
2007 opgericht en ontwierp zijn eerste luchtschip als HAV-
314 voor het Amerikaanse ministerie van Defensie. Vanwe-
ge bezuinigingen stopten de Amerikanen met het project
en werd het toestel in 2012 terugverkocht aan HAV die het
verder ontwikkelde tot de huidige Airlander 10. Het lucht-
vaartuig is nu geschikt voor zowel militair als commercieel
(vracht)vervoer en voor toeristische vaarten.
HAV heeft voor de verdere ontwikkeling van het Airlan-
der-progamma inmiddels in totaal 8,4 miljoen pond aan
Britse en europese subsidies gekregen. Via crowdfunding
haalde het private bedrijf vorig jaar 2,1 miljoen pond op.
Dit jaar staat nog zo’n publieksactie op het programma.
HAV is overigens niet bescheiden. Zo noemt het bedrijf
de Airlander ‘het grootste luchtvaartverhaal sinds de Con-
corde’ en zal het luchtschip ‘de toekomst van het lucht-
vervoer voor altijd veranderen’.
Voor reacties e-mail: henk.heiden@ziggo.nl.
(v)luchtigheden Door: Henk Heiden
KlaNtbelofte vaN eiNdhoveN
“focus,
pay-off,
always
easy…”
Henk Heiden
Voor reacties e-mail:
henk.heiden@ziggo.nl
49_vluchtigheden.indd 49 18-04-16 14:15