PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 45
gen. Na 2:50 uur vliegen landen we in Pisa Valdera omdat we daar mo-
gas vermoeden. Het blijkt groene AVGAS te zijn wat ze er verkopen. Geen
probleem, onze Rotax maakt geen onderscheid. Na een erg genoeglijke
tankbeurt en een prima kopje koffie, aangeboden door de tank- cq. ha-
venmeester, vervolgen we onze reis voor nog eens een half uur naar mas-
sa Cinquale, waar we een fijn hotelletje weten aan het strand. Approaches
op deze velden zijn volledig probleemloos. je roept op, niemand ant-
woordt. je vliegt over het veld om te zien hoe de windzak hangt en gaat
naar downwind, base en finals. Onderweg vertel je tegen ‘all stations’ wat
je doet.
in massa blijven we twee nachten omdat onze internetbron laat zien dat
een groot sneeuwgebied van oost naar west de Alpen passeert.
klimmen
Donderdag rond tien uur starten we vanaf massa voor het toch iedere
keer weer wat spannende kunststukje: passage van Apennijnen en
Alpen in één vlucht. eerst een klim naar 6.000 ft, nodig voor het cros-
sen van de Apennijnen. Dan een descent naar 800 ft om boven de
Povlakte onder de milano TmA door te vliegen op weg naar het lago
maggiore. Aan de zuidzijde van het meer kun je langs de helling vervol-
gens weer gaan klimmen op weg naar de St. Gotthardpas. locarno pas-
seren we op 7.000 ft en in het dal van de Ticino raken we even de
10.000 ft aan.
VmC
Daarna is het een beetje gokken. We horen een collega abeam Splügen
Pass op 12.000 ft vliegen. Die zit kennelijk boven de wolken. De situatie
vóór ons is vaag, maar na enige discussie zakken we tot 300 ft onder de
cloudbase met als alternatief terugvliegen naar Ambri om daar door een
Rood lopertje in de showroom in Capua…
Charlot engels en marcel Nijdam kort voor vertrek uit Capua.
44-45-46-47_triptiptecnam.indd 45 18-04-16 14:12