42 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2016
In the PIcture Door: Ben Ullings, Aviation Photos International
werd gebouwd door Douglas S. Hennessy. Met de CF-DSH werd in acht
jaar tijd met afnemende frequentie in totaal zo’n 250 uur gevlogen.
Daarna werd het toestel geruime tijd (buiten) tentoongesteld door het
Canadian Museum of Flight. Eerst in Surrey en later in Langley (British
Columbia).
Kiertje
Mario Biondi maakte begin deze eeuw een einde aan de vroege pensio-
nering van de CF-DSH en bouwde deze vanaf ‘scratch’ weer helemaal
op. In augustus 2012 vloog het toestel weer. Biondi was echter veel
meer bouwer dan vlieger en besloot daarom al vrij snel tot verkoop.
“Toen ik door het kiertje in de hangardeur keek, wist ik het meteen al!”,
herinnert Teijgeler zich dit moment als de dag van gisteren. Eind 2014
arriveerde de Fly Baby in een zeecontainer in Hilversum en inmiddels
heeft het vliegtuigje al weer 120 vluchten gemaakt. Meestal korte tripjes
en zeker geen snelle. “Je vliegt daarna met de kruissnelheid en 2.300
toeren op de motor het landingscircuit in. Het minimum is 55.” En dat
de registratie toepasselijk is gekozen, bewees de fotosessie op 28 de-
cember 2015 want toen was het, zelfs in een heel zachte winter, echt
‘brrrrrr’…
Met dank aan Hans Teijgeler en Robert van Diemen voor de fototrip
met een Super Cub, en aan Fly Baby-‘goeroe’ Ron Wanttaja voor de as-
sistentie.
BOwers Fly BaBy 1 in het KOrt
Bemanning 1
Motor continental c-85-12F, 85pk
Lengte 5,76 m
hoogte 1,75 m
Spanwijdte vleugel 8,54 m
Leeggewicht 330 kg
Max. startgewicht 499 kg
Max. snelheid (level) 135 km/h
Kruissnelheid 115 km/h
Klimsnelheid 250 m/h
Vliegbereik 320 km
Boven de Loosdrechtse plassen. Nose Art.
De Fly Baby 1B PH-CVH in 2001.
Bijzondere opname van tweezitter N351TF. (Foto: Ron Wanttaja)
39-40-41-42_itpph-brr.indd 42 18-04-16 14:11