Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2016

4 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2016
In the picture
39 Bowers Fly Baby 1 PH-BBR
Columns
7 Column Lining Up Jan Cocheret
21 Column Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 Solo mio Solo op je eigen toestel
31 Nieuwe boeken
33 Simulator Chance Vought Corsair ‘Birdcage’
49 Vluchtigheden door Henk Heiden
53 Analyse door Hans Heerkens
68 Register Wijzigingen in Nederland
Airshow
34 Sun & Fun Amerikaanse luchtshow trekt vooral ouderen
Ferryvlucht
44 Enkeltje Capua-Stadtlohn Met een Tecnam P92E over de Gotthardpas
Historie
70 SO.30P Bretagne Elegant Frans toestel
Industrie
27 Sonaca 200 Zuid-Afrikaans ontwerp uit België
50 Luchtcruises Nieuwe vorm van vakantie
Militair
64 Warthog ontmoet Frogfoot Amerika vs. Rusland in Bulgarije
On the job
22 Armin EMVO-instructeur kweekt airmanship
Ongevalsanalyse
74 Germanwings-vlucht 9525 Zelfmoordpiloot veroorzaakt crash
Ontwikkelingen
16 Multifunctionele turboprops Typevariant voor passagiers en vracht
26 Daher TBM930 Het zusje van…
54 Onbemand, dus onbemind? UAV’s en UAS’s zijn hot
Opleiding
60 Op cursus bij Cirrus Moderne opleidingsmiddelen
Statusreport
29 Tecnam P2012 Traveller Ontwikkeling op schema
30 Proef met Remote Tower op Eelde
Typebeschrijving
37 Aeroitba Petrel 912i Gewild toestel in Argentinië
69 Super Stol XL Bushvliegtuig van JustAircraft
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: De meest recente ontwikkelingen in de grote en kleine luchtvaartmaatsc happij
54 Unmanned Areal Vehicules (UAV) en
Unmanned Areal Systems (UAS) zijn ‘hot’. Ze
vliegen autonoom of zijn op afstand bestuur-
baar. Bovendien zijn ze betrouwbaar en veilig.
Niet zelden zijn de luchtvaartuigen afgeleid van
vliegtuigen die gewoon op de civiele markt te
koop zijn. We stellen er een paar voor die volop
in ontwikkeling of al productierijp zijn. In eerste
instantie waren dat hoofdzakelijk helikopters,
maar er zijn inmiddels ook onbemande vaste-
vleugelvaartuigen.70 Na de wapenstilstand tussen Frankrijk
en Duitsland op 22 juni 1940 bleef een derde van
Frankrijk onbezet. In dat deel begon de Groupe
Technique de Cannes aan een ontwerp voor een
tweemotorig vliegtuig voor 23 passagiers, de SO.30P
Bretagne. Het toestel had net als de Boeing Stra-
toliner een drukcabine en was daarmee vooruit-
strevend voor haar tijd. Er werden uiteindelijk 45
Bretagnes gebouwd.
34 Je moet bestand zijn te-
gen een groot aantal corpulente
bejaarden als je Sun & Fun in het
Amerikaanse Lakeland bezoekt. Ook
al rijden ze rond op Segways en
Harleys, oud zijn ze. Onze vliegtuig-
hobby trekt jongeren minder en min-
der aan; dat zie je ook op Oshkosh,
en de Nederlandse vliegvelden. Op
‘Sun’ worden de oudjes met tien à
vijftien tegelijk in een soort Janple-
zier gehesen, en voortgetrokken door
landbouwtrekkers. “Klingkling! Hier
wil ik eruit!”
74 Op 24 maart 2015 verongelukt een Airbus A320 van
de Duitse lowcostmaatschappij Germanwings in Frankrijk.
Alle 150 inzittenden komen om. Al snel blijkt dat het ongeval
veroorzaakt werd door een opzettelijke actie van copiloot
Andreas Lubitz. Lubitz begint in september 2008 aan de op-
leiding, maar raakt al snel depressief en krijgt dan al gedach-
ten aan zelfmoord…
22 Hoeveel mannen en vrouwen van zijn lichting (1990) nog vlie-
gen, weet hij niet. Veel zullen het er niet zijn. Armin koos tijdens zijn
loopbaan als jachtvlieger bij de luchtmacht voor het instructeur-vak, op
de Pilatus PC-7 op Vliegbasis Woensdrecht. Een verhaal vanaf de ba-
kermat van Nederlandse gevechtsvliegers waar de Elementaire Militaire
Vliegopleiding de tweede fase in de opleiding tot Offi cier Vlieger bij
Defensie is.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 18-04-16 15:06