PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 25
De werking van de motor doorgronden…
Kwaliteit
Sinds de oprichting in 1988 levert de emVO dan ook internationaal ge-
roemde kwaliteit.
De selectiemethode is gedurende de jaren wel wat aangepast om uitval
te voorkomen, zeer recent nog werden er ingrijpende veranderingen
doorgevoerd in het selectieproces. Armin: “men werkt sinds kort minder
met simulators als de GVSS. Over een jaar verwachten we de eerste
lichting die volgens de nieuwe methode is geselecteerd. We zijn erg be-
nieuwd!”
Ook de aantallen veranderen weer, in de goede richting. De volgende
lichting is twintig koppen sterk, en dat stemt Armin tevreden. “We gaan
weer ouderwets veel vliegen! We hebben rustige jaren achter ons, maar
daarin is nu verandering aan het komen.” Dat gaat wel wat praktische
problemen geven, te beginnen met de muur in de gang die bijna vol
hangt met de foto’s van alle lichtingen en instructeurs die gedurende
meer dan 25 jaar bij de emVO betrokken zijn geweest. Helemaal aan
het begin hangt de zwart-witfoto waarop Armin zelf nog te zien is.
niKS liever
Zijn verhaal is er een als zovelen aan de muur; als klein jongetje wilde
hij al jachtvlieger worden. Na de havo en een paar jaar hts mocht hij in
1990 opkomen, waarna hij werd gestationeerd bij het 322 Squadron op
Leeuwarden. Na ‘slechts’ 700 uur op de F-16 kwam de vraag van de
Centrale Staf naar vrijwilligers voor de emVO, en Armin meldde zich aan.
Gedurende zijn carrière bij de luchtmacht vloog Armin ook nog C-130
Hercules, en vervulde hij staffuncties. Sinds 2010 is hij weer terug bij het
131 Squadron om aanstaande collega’s op te leiden. “Dit werk verveelt
niet. We beschikken over een capabel vliegtuig, vliegen veel. Het van na-
bij begeleiden van leerlingen tot aan hun first solo en ze daarna tijdens
de VVO verder zien ontwikkelen, blijft mooi.” Hoe lang kan hij nog in-
structeur blijven? Lachend: “Ha, dat is de vraag. Voorlopig blijf ik nog wel
even op het squadron, maar uiteindelijk zal ik naar wat anders uit moe-
ten kijken. ik hoop zo lang mogelijk te vliegen. Geregeld wanneer ik met
de PC-7 opstijg voor een instructievlucht of een fly-by op een plechtig-
heid, vraag ik me af wat ik dan liever zou doen. en op dit moment kan ik
zo niks bedenken!”
De PC-7 is een veeleisend platform.
22-23-24-25_onthejob.indd 25 18-04-16 14:01