PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016 19
2000 de civiele FAA-certificatie. Dankzij de ‘flex cabine’ kon het toestel
volgens boeing ‘gewoon’ 149 passagiers vervoeren over een afstand
van 3.215 nm (5.954 km). Werd uitsluitend vracht vervoerd, dan kon
2.875 nm (5.324 km) worden overbrugd bij een maximale belading van
18.565 kg. De 700C is geen groot verkoopsucces geworden. boeing
verkocht tot op heden slechts twintig 700C’s. Daarvan werden er vijftien
als C-40A door de U.s. Navy besteld en vijf door civiele afnemers, waar-
onder het portugese sonAir (1) en leasemaatschappij Aramco (2). De
boeing 737-700C: 149 passagiers, vracht 18.565 kg of combinatie.
overige twee moeten nog geleverd aan Air Algerie. medio 2009 werd de
737-700 ook in het bbJ portfolio opgenomen als bbJ Convertible.
De bbJ C kan in acht uur tijd worden omgebouwd van zakenjet naar
vrachttoestel. Volgens boeing is het daarom niet alleen interessant voor
overheden, maar ook voor rijke privépersonen met paarden of muziek-
groepen met veel instrumenten. Het toestel kwam in het laatste kwartaal
van 2011 op de markt, maar er is tot op heden geen enkele bbJ C ver-
kocht.
Cessna Caravan eX: 10-14 passagiers of meerdere vracht-passagiercombinaties.
Quest Aircraft Kodiak: 9 passagiers of meerdere vracht-passagiercombinaties. (Foto: ruud Vos)
16-17-18-19_vrachtconversies.indd 19 18-04-16 13:41