Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2016

18 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2016
zogenoemde ‘Cargo Flex’-variant op basis van een ATr 72-600 aan-
bood. De fabrikant wist de eerste zeven stoelrijen (en daarmee 28 pas-
sagiersplekken) uit het toestel te verwijderen waardoor een vrachtcom-
partiment ontstond met een inhoud van 19 m3. Daarin kan tot 3.000 kg
vracht in vier Class b-vrachtcontainers worden vervoerd. Ook kunnen 44
passagiers mee. De europese luchtvaartautoriteit eAsA keurde in okto-
ber 2015 deze ATr 72-600 Cargo Flex goed voor gebruik, waarna de
eerste van acht door Airlines pNG bestelde combivarianten eind 2015
werd afgeleverd. ATr biedt de Cargo Flex nu ook aan als retrofit-optie
voor bestaande ATr 72-600-gebruikers.
Overigens is ATr, evenals bombardier, blijvend op zoek naar een nog ef-
ficiëntere cabine-inrichting en introduceerde daarom een ‘High Density’-
variant van de ATr 72-600. Deze inmiddels ook door de eAsA gecertifi-
ceerde variant biedt door een hertekende cabine en een aangepast
voorste vrachtruim plaats aan 78 in plaats van de gebruikelijke 74 passa-
giers. Cebu pacific werd in augustus 2016 de eerste High Density-ge-
bruiker. De maatschappij bestelde in totaal zestien toestellen van dit ty-
pe.
Q400 cargo coMbi
bombardier Aerospace introduceerde in 2014 een nieuwe variant van
de Q400 NextGen turboprop die als passagier-vrachtvariant wordt aan-
geboden. Deze als Q400 Cargo-Combi te boek staande typevariant kan
aan de achterzijde van het toestel 3.720 kg vracht vervoeren in een
vrachtruim met een inhoud van 32 m3. Het vrachtruim voldoet aan de
Class C-eisen. in het passagiersgedeelte kunnen tot vijftig mensen mee
waarbij de ruimte tussen de stoelen 32 inch (81,3 cm) bedraagt. Wan-
OnTWikkElingEn Door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
neer de beenruimte wordt verkleind tot 29 inch (74 cm) kunnen er 58
passagiers mee. De Japanse regionale luchtvaarmaatschappij ryukyu Air
Commuter bestelde tijdens de Farnborough Air show 2014 vijf exempla-
ren van deze Dash 8-variant en nam in maart 2016 de eerste twee in
gebruik voor vervoer van passagiers en vracht tussen een aantal Japanse
eilanden. in het streven naar een zo optimaal mogelijke inzet van de
Q400 introduceerde bombardier Commercial Aircraft tevens een ‘high
density’-variant die plaats biedt aan 86 passagiers. De eerste toestellen
in deze uitvoering vliegen inmiddels bij Nok Air uit bangkok dat er acht
bestelde. eind vorig jaar werd tijdens de singapore Airshow 2016 zelfs
een nog efficiëntere variant aangekondigd waarin negentig passagiers
meekunnen. Dat grotere aantal is mogelijk dankzij een 1.000 kg hoger
startgewicht waardoor twaalf tot zelfs veertien extra passagiers mee kun-
nen in plaats van de gebruikelijke 72. met een stoelafstand van 28 inch
(71 cm) blijft het passagierscomfort volgens de fabrikant gewaarborgd.
Het toestel moet in 2018 op de markt komen.
bUitenbeentje: 737-700 c
in het turbofansegment is boeing momenteel de enige fabrikant die een
combivariant aanbiedt. boeing zette de 737-700C (Convertible) rond de
eeuwwisseling in de markt als mogelijke vervanger voor ruwweg 500
verouderende 727- en 737-vrachtvliegtuigen. Het toestel werd daarbij
afgeleid van de Next-Generation 737-700 maar kreeg dezelfde sterkere
vleugels die voor de boeing business Jet (bbJ1) werden gebruikt. Ook
werden een grote vrachtdeur en een vrachtafhandelingsinstallatie aange-
bracht. Na een eerste order door de Amerikaanse Naval reserve die het
toestel inzette onder de militaire aanduiding C-40 Clipper, volgde in april
bombardiers Q400 Cargo-Combi: 52 passagiers, 3.720 kg vracht.
16-17-18-19_vrachtconversies.indd 18 18-04-16 13:41