Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2014

Militair
54 Beechcraft B200 Vliegtuig aanwinst voor Malta
On the job
22 Nico Kalden Piloot op de Piaggio Aero Ambulance
Ontwikkelingen
25 Hand controls voor P2002F Aangepast toestel voor mindervalide vliegers
29 Eclipse VLJ Very light jet terug op het luchtvaarttoneel
32 Oefening in brandje blussen Luchtbrandweer is goed voorbereid
48 Shenyang J-31 Alweer een nieuw militair toestel uit China
56 Sagita Sherpa Microlight-helikopter Belgisch initiatief
Opleiding
26 Nieuwe koers KLM Flight Academy verzet bakens
Pilot Report
16 Pilatus PC-12NG Zwitserse perfectie
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
Reisverslag
58 Vliegtrip naar onbekend Moldavië
Reportage
64 Nederland tijdens de NSS Uniek beeldmateriaal rondom top
Statusreport
29 Luchtdoop Learjet 85 Maiden fl ight is een feit
50 Vision SF50 Cirrus zakenjet leverbaar vanaf 2015
Typebeschrijving
44 Inpaer Excel Braziliaans toestel voor de
binnenlandse markt
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
Door: Ruud Vos
Onderweg naar de AERO 2014. Ditmaal met reisge-
noot Gert. De discussie gaat al na een paar kilometer
over de te behalen tijdwinst van het vliegtuig ten op-
zichte van de auto. Maar zo’n gesprek is zinloos. Want
de voor- en nadelen van beide vervoermiddelen kun
je min of meer tegen elkaar wegstrepen. Tegenover
snelheid door de lucht staat de hele vluchtvoorberei-
ding inclusief de rit naar het vliegveld. Eventueel fi le-
leed in Duitsland wordt gecompenseerd door stukken
snelweg waar je onbeperkt kan ‘gassen’. En tegenover
mist staat het gevaar van ‘inzakkend’ weer als je VFR
naar Friedrichshafen vliegt. Uiteindelijk schakelen we
maar over op een ander onderwerp.
Hadden we niet Bronbeek voor oud-militairen? En is
het Rosa Spier Huis niet bestemd voor kunstenaars en
musici? En ja, er zullen ongetwijfeld ook huizen zijn
waar zeebonken samen hun oude dag doorbrengen.
Zou een nieuw tehuis voor oud-vliegers niet iets zijn?
Zo’n onderkomen waar gelijkgestemden op leeftijd el-
kaar in de vliegerbar tot in lengte van jaren kunnen
vermaken met (v)liegverhalen?
We slaan door en fi losoferen over de naam en afde-
lingen. Daar zijn we snel uit: Huize Full Stop. Met in ie-
der geval een afdeling ‘Touch and Go’. Die is bestemd
voor bezoekende familieleden die er willen overnach-
ten.
Ook moet er een ‘Time Between Overhaul’-afdeling
komen. Daar zijn vliegers welkom die na een ongeval
moeten revalideren of even in een andere omgeving
op adem kunnen komen. Kijkend naar het grote aan-
tal vliegers op leeftijd en de alom toeslaande vergrij-
zing, komt de toekomstige bewonersgroep opeens
heel dichtbij. Die kunnen vervolgens terugvallen op
vliegende medici, psychologen, therapeuten en ande-
re de mens ondersteunende beroepsgroepen. Zo’n
tehuis heeft ongetwijfeld kans van slagen.
Al fi losoferend zijn de kilometers min of meer fi le- en
spatwatervrij onder ons doorgegleden. Maar in de om-
geving van Friedrichshafen herhaalt zich de discussie
uit het begin. “Hoe laat zijn we er?”, vraagt Gert. “Oh,
da’s dus zeven uur over dik 750 kilometer.” Zou dat
met het vliegtuig toch niet sneller gaan?
FULL STOP
In dit nummer: De laatste ontwikkelingen op het gebied van kleine zakenjets
50 We schrijven 2007. Op het hoogtepunt van de
very light jet (VLJ-)hype hebben zich meerdere fabrikanten
gemeld met eenmotorige jets. Een van die fabrikanten is
Cirrus Aircraft dat het vliegende deel der natie dat jaar
verrast met ‘The Jet’, een eenmotorige V-staart. Het duurt
vervolgens bijna zeven jaar voordat de eerste productie-
rijpe ‘prototypes’ worden gebouwd.
74 In 2010 en 2013
raken twee Duitse vliegtuigen betrokken bij alarmerende
voorvallen waarbij een plotseling optredende geur fl inke
gevolgen heeft. Waar kwamen die geuren vandaan en wat
waren de gevolgen ervan voor de betrokken bemannings-
leden? Onderzoek gaf tot op heden nog geen eensluidend
antwoord.
32 Grote bos-, duin- en
heidebranden kunnen vooral ‘s
zomers ‘uit het niets’ ontstaan.
Het is zaak dat diverse hulpdien-
sten daarop adequaat reageren
en samenwerken. Daarom vond
in maart 2014 een grootschalige
brandbestrijdingsoefening plaats
op het terrein van het Artillerie
Schietkamp (ASK) in ’t Harde waar
ruim een hectare heide en gras-
land in brand werd gestoken.
www.pilootenvliegtuig.nl
PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2014 5
Logees zijn
er ook
welkom
04-05_inhoud.indd 5 14-04-14 15:46