Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013 9
www.pilootenvliegtuig.nl
JSF
De twee F-35’s die Nederland heeft gekocht voor de operationele testfase, blijven voorlopig aan
de grond. Dat gebeurt tot een besluit is genomen over de vervanging van de F-16 in samenhang
met de visie op de toekomst van de krijgsmacht. Tijdens de stallingperiode vliegen Amerikaanse
piloten beperkt met de toestellen om ze luchtwaardig te houden. De eerste ‘Nederlandse’ JSF is
gereed en vliegend, de tweede wordt deze zomer geleverd. De operationele testfase begint vol-
gens de huidige planning in 2015. n
Fokker G-1 Le Faucheur
Bij Uitgeverij Lanasta
uit Emmen verscheen
recent het tweede
deel over de legen-
darische Fokker G-1
‘dubbelstaarter’. Het
boek is samengesteld
door vier leden van de
Stichting Fokker G-1
die sinds 1997 alles over de G-1 documente-
ren en ontsluiten voor het nageslacht. In deel
1 (dat in 2011 verscheen) werd voornamelijk
stilgestaan bij de ontwikkeling van het toe-
stel. In het tweede deel ligt de nadruk op de
operationele aspecten van ‘Le Faucheur’ (De
Maaier) die in 1937 voor het eerst vloog. In
het boek wordt de G-1 globaal vergeleken met
tijdgenoten en de context beschreven waarin
de ontwikkeling plaatsvond. Uiteraard wordt
uitgebreid stilgestaan bij de G-1 in dienst van
de Luchtvaartafdeling (inclusief ongevallen en
incidenten). Dat de rol van de G-1 na de capi-
tulatie in mei 1940 nog niet was uitgespeeld,
blijkt uit een lijst met zeventien buitgemaakte
toestellen die in Duitse dienst verder aan de
NIEUWE BOEKEN
Brewster Buffalo
Recent verscheen het vierde cahier in de
Warplane Series. In deze Engelstalige uitgave
wordt de geschiedenis beschreven van de
Brewster Buffalo die onder meer door Ne-
derland, België (40), Finland (44) en Groot-
Brittannië werd besteld. Daarbij bleken de
44 toestellen in Finse dienst een geduchte
oorlog deelnamen. Het hadden er achttien
kunnen zijn: één Fokker G-1 Wasp werd op
5 mei 1941 onder de neus van de Duitsers
weggekaapt en door Tweede Luitenant T.H
Leegstra en ingenieur P.C.J. Vos overgevlogen
naar Engeland! In de publicatie zijn tevens de
lotgevallen van alle 65 gebouwde G-1’s per
toestel beschreven. Het boek verrast opnieuw
door een overweldigende hoeveelheid gede-
tailleerde informatie en authentieke foto’s. Te
bestellen bij www.lanasta.com en in de regu-
liere boekhandel.
‘Fokker G-1 Le Faucheur, Jachtkruiser – deel 2’,
door Frits Gerdessen, Karel Kalkman, Cor Oost-
veen en Willem Vredeling; Uitgeverij Lanasta
Emmen 2013, 248 pagina’s, honderden foto’s.
Prijs: €37.95 ISBN 978-90-8616-121-8 n
tegenstander: niet minder dan 36 Russische
vliegtuigen werden tussen 1941 en 1944
neergeschoten. Ook Nederland bestelde in
oktober 1940 de Brewster: 72 stuks type
Brewster Model 339 en bestemd voor de
ML-KNIL. Twintig in 1941 extra bestelde 339-
23’s kwamen nooit aan, maar werden na de
capitulatie naar Australië verscheept. Tijdens
luchtgevechten schoten Jaap van Helsdingen
en Guus Deibel elk drie Japanse tegenstan-
ders neer. Maar de tol was hoog. Tussen 8
december 1940 en 8 maart 1941 verloren
zeventien ML-KNIL-piloten het leven, werden
30 vliegtuigen uit de lucht geschoten en nog
eens vijftien op de grond vernield. Een replica
van een Brewster Model 339C kan (voorlopig
nog) bewonderd worden in het MLM op Soes-
terberg.
N.a.v.: ‘Brewster
Buffalo’, door Nico
Braas; Uitgeverij
Lanasta, Emmen
2013; ISBN 978
90 8616-164-5;
48 blz.; tientallen
foto’s en illustraties.
Prijs: € 13,95. n
Transavia
Leasemaatschappij Air Lease Corporation (ALC) gaat twee Boeing 737-800 NG’s via een lease-
contract onderbrengen bij transavia.com. De vliegtuigen komen respectievelijk in april 2015 en
april 2016 beschikbaar en zijn bedoeld ter vervanging van oudere Boeings. n
Sabena Technics
Sabena Technics gaat C-Checks aan de Beluga-
vloot uitvoeren. De vijf vliegtuigen werden speci-
aal gebouwd voor het vervoer van grote vliegtuig-
onderdelen tussen de diverse vestigingen door
Airbus Transport International (ATI). De uitbe-
steding past in het plan ‘Fly 10.000’ van ATI, dat
de jaarlijkse vlootbeschikbaarheid wil verhogen,
zodat het aantal vlieguren tegen 2017 zal zijn
verdubbeld. De C-Checks die elke vijftien tot 21
maanden plaatsvinden, zullen uitgevoerd worden
in de vestiging van ATI in Bordeaux. Door dit con-
tract verkrijgt Sabena Technics de EASA Part 145
Base Maintenance Capability voor de Beluga. In
een tweede contract wordt Sabena Technics Trai-
ning opdracht gegeven een onderhoudscursus
voor de Beluga te geven aan ATI-personeel in
Frankrijk. De Beluga is afgeleid van de A300 en
heeft dezelfde vleugels, motoren, landingsgestel
en ondersectie van de romp als dit passagiers-
vliegtuig. n
België
08-15_Nieuws.indd 9 15-04-13 14:14