Pagina 52 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2013

De afneembare vleugels hebben een
aluminium buizenframe, een leading edge
van composiet en een (destijds bij deltavlie-
gers gebruikelijke) Dacron-bespanning. Bij het
grootste deel van de Sirocco’s wordt de vleu-
gel ondersteund door kabels aan de onder-
en bovenzijde van de vleugel. Bij de laatste
toestellen, eigenlijk allemaal naar Nederland
verkocht, zijn de kabels vervangen door alumi-
nium struts.
De besturing van de Sirocco verloopt via
kabels waarbij het toestel geen rolroeren heeft,
maar spoilers die op de vleugels zijn gemon-
teerd. Het hoogteroer wordt bediend via een
stangenstelsel.
Het hoofdlandingsgestel is van epoxy
terwijl het neuswiel bestuurbaar is en voorzien
van één trommelrem. Er worden verschillende
luchtgekoelde motortypes toegepast, variërend
van de 25 pk sterke Koenig 43 ORD-radiaal-
motor tot de 40 pk sterke Rotax 447-tweetakt-
motor. Hoewel oorspronkelijk geleverd met
open cockpit, is voor koude (winter)dagen een
cockpitkap beschikbaar.
Sirocco NG
Vergeleken met deze eerste versie, is er bij de
Sirocco New Generation (NG) het nodige aan-
gepast om het gewicht naar beneden te krij-
gen. Zo weegt de complete romp momenteel
20 kg dankzij de toepassing van koolstofvezel,
waarbij in bepaalde rompsecties ook kevlar is
verwerkt. Het bestuurbare neuswiel heeft
plaatsgemaakt voor een vrij bewegend exem-
plaar, terwijl de trommelrem aan het neuswiel
is vervangen door twee schijfremmen. De be-
sturing vindt nu plaats via differentieel rem-
men met behulp van twee kleine remhendel-
tjes in de linkerkant van de cockpit. Tevens le-
verde het verwijderen van het besturingsme-
chanisme gewichtsbesparing op.
Ook de toepassing van koolstofvezels in
de vleugels zorgde voor een aanmerkelijke ge-
wichtsreductie. Opmerkelijk zijn hier de vleu-
gelribben: ook koolstofvezel, waarbij exacte
pasmaten zijn gerealiseerd door een geavan-
ceerde snijdmethode met behulp van water.
De vleugels zijn bij de NG niet langer bespan-
nen met Dacron, maar met Oratex UL 600,
een bespanning die oorspronkelijk ontwikkeld
werd voor gebruik van radiografisch bestuurde
miniatuurvliegtuigen. De bijzondere vleugelbe-
spanning is in verschillende kleuren leverbaar
en hoeft daardoor niet meer voorzien te wor-
den van een coating om vervolgens gespoten
te worden. Ook het aanbrengen ervan is niet
moeilijk: randen voorzien van lijm, Oratex over
de vleugeldelen spannen en afwerken met
een strijkijzer.
Wintips
Nog zo’n detail: de vleugeltips. Dat waren be-
spannen ronde buizen, maar zijn nu ook van
kunststof en ontworpen door Bram Hoogen-
dijk, een kitesurfspecialist uit Scheveningen.
De vleugels wegen nu samen een scha-
mele 22 kilo.
Na bij vijf verschillende vleugelontwerpen
wijzigingen te hebben toegepast, heeft deze
nu zijn definitieve vorm gekregen. Dat licht-
gewicht geen concessies aan de veiligheid in-
houdt, werd duidelijk tijdens belastingproeven
waarbij de ultimate load factor ten opzichte
van het berekende ontwerp werd verdubbeld.
De vleugels bleken daarbij een gewicht van
2.200 kg te kunnen torsen, ruim acht keer het
leeggewicht van het vliegtuig. Bij het nieuwe
vleugelontwerp zijn de spoilers vervangen
door met stangen bediende rolroeren. Last but
not least zijn ook het hoogteroer en de struts
opnieuw ontworpen.
Vliegen
De Sirocco NG wordt aangedreven door een
luchtgekoelde tweecilinder viertakt Briggs &
Stratton-motor van 33 pk die af fabriek een
houten of composiet tweebladige propeller
aandrijft (een driebladige composietvariant is
als optie leverbaar). Deze combinatie bleek in
staat de NG na een startrol van krap 30 m de
lucht in te krijgen.
De eerste Sirocco NG vloog in maart
2012. Daarbij werd vertrokken van een geslo-
ten militair vliegveld in Noord-Frankrijk. Dankzij
de drie km lange baan kon het gedrag van de
NG na taxiproeven en kleine hopjes uiteinde-
lijk uitmonden in het succesvol verkennen van
de hele flight envelope.
door: ruud Vos – Foto’s: AC Light AirCrAFt
ontwikkelingen
De romp weegt slechts 20 kg.
52 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013
Rank en uitermate slank.
Lichtgewicht Briggs & Stratton-blok.
(Foto’s: ruud Vos)
50-53_sirocco.indd 52 15-04-13 13:02