PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013 51
het toestel een van de eerste ultralights is die
een compleet testprogramma heeft doorlopen,
is in die tijd bepaald geen gemeengoed. Zo
wordt de vleugel (naar het TK 7315-ontwerp
van de Amerikaan Paul McCready) onderwor-
pen aan belastingproeven liggend tussen
+ 6,7 en -3,6 g.
Het concept slaat aan en al snel duiken
de eenzitters wereldwijd op. Dat het met de
betrouwbaarheid van de hoogdekker wel snor
zit, bewijst Patrice Franceschi die met het toe-
stel een wereldreis maakt. Tussen september
1984 en maart 1987 overbrugt Franceschi in
909 dagen 38.000 km waarbij hij 33 verschil-
lende landen aandoet.
Als Aviasud rond 1985 begint met de
ontwikkeling van de tweepersoons Mistral
ULV wordt besloten de Sirocco af te stoten.
Het project wordt in 1989 overgenomen door
de Belgische vliegtuigbouwer Aériane die de
Sirocco tot 2007 in licentie bouwt. Capaciteits-
problemen veroorzaakt door het succes van
de Aériane Swift motorzwever, nopen de vlieg-
tuigbouwer echter om te zien naar een andere
producent voor de Sirocco waarvan op dat
moment ruim 200 exemplaren zijn gebouwd.
ACLA
In 2007 worden de productierechten overge-
nomen door Aero Consult Light Aircraft (ACLA)
uit Oegstgeest. Drijvende kracht achter dit be-
drijf is de Nederlander Evert Jan Cornet. Cor-
net is van kindsbeen af een luchtvaartadept in
hart en nieren. Hij is niet alleen 737-vlieger bij
transavia.com, maar richt ook samen met Jan
Laurier de Dutch Aeroplane Company (DAC)
op, die aan de wieg staat van de dieselmotor
aangedreven RangeR (waarover meer in een
volgende editie van Piloot en Vliegtuig). Voor
Cornet is betaalbaar vliegen door de jaren
heen een grote luchtvaartuitdaging gebleken.
Hij ziet net als bij de RangeR in de Sirocco een
mogelijkheid deze droom van betaalbaar vlie-
gen te realiseren. Volgens hem moet het mo-
gelijk zijn de Sirocco een afslankkuur te laten
ondergaan om het leeggewicht van 130 kg
(inclusief Rotax 477-tweetaktmotor) terug te
brengen tot 115 kg.
Bouwwijze
Bij de oorspronkelijke Sirocco bestaat de romp
uit twee verlijmde glasvezelpolyester helften.
Ook de staartsectie is opgebouwd uit gelami-
neerd glasvezel.
door: ruud Vos – Foto’s: AC Light AirCrAFt
De ‘oer-Sirocco’: geen rolroeren maar spoilers op de vleugels.
Deze NG wordt gebruikt voor de Duitse
certificatie.
Exacte pasmaten dankzij een geavanceerde
(water)snijdmethode.
Tegen de muur: rollen Oratex UL 600.
(Foto’s: ruud Vos)
50-53_sirocco.indd 51 15-04-13 13:02