rondspinnen. De aandrijfassen zijn zodanig
ontworpen dat ze stabiel blijven tot 10.000
rpm. Theoretische berekeningen voorspellen
dat het vliegtuig een snelheid van 350 km/h
zal halen.
Rompconstructie
Ook voor de constructie van romp en vleugels
kijken de teamleden naar de meest economi-
sche oplossing. Om het gewicht van het vlieg-
tuig (en dus ook het latere brandstofverbruik)
laag te houden, wordt geopteerd voor een
houten frame, bekleed met glasvezelpanelen.
Voor alle onderdelen uit glasvezel bouwt het
team zelf mallen waarin de stukken met de
hand moeizaam laag voor laag worden opge-
legd.
Tot ieders verbazing blijkt bij de montage
dat de zware Chevy-motor perfect past in de
ruimte die daarvoor bedacht is, net achter de
cockpit. Naast en boven de motor worden de
brandstoftanks gemonteerd.
Alhoewel de bouwers van de Chevy-jet
erg beperkt zijn wat betreft hun financiële
middelen, slagen ze er toch in een hele reeks
aardigheidjes te voorzien in hun vliegtuig. Zo
beschikt de tweepersoonscockpit over aircon-
ditioning. Overigens is dat onderkomen vrij
ruim te noemen, met een breedte van 60 cm
op de randen en 75 cm op ellebooghoogte.
Op de occasionmarkt kan een weerradar
op de kop worden getikt voor plaatsing in de
neus van het vliegtuig, en het landingsgestel is
zowaar intrekbaar.
Proefvluchten
Na ruim zeven jaar werk is de Volgograd (het
team heeft inmiddels besloten het vliegtuig
naar hun stad te vernoemen) vliegklaar. Wan-
neer het lente wordt en de weersomstandig-
heden het toelaten, zullen de eerste proef-
vluchten worden uitgevoerd. Het is geenszins
de bedoeling dit vliegtuig als afgewerkt model
op de markt te brengen. Zelfs als bouwkit lijkt
dit de ontwerpers niet aan te spreken. Maar
wat ze zeker willen doen, is een deel van hun
investering terugverdienen door de verkoop
van bouwtekeningen, zodat zelfbouwers we-
reldwijd hun ontwerp na kunnen bouwen. Dat
ze daarbij desgevraagd onderdelen uit glasve-
zel kunnen leveren die de bouw vergemakke-
lijken, is niet uitgesloten.
door: Jozef mols – foto’s: team Volgograd
Het team met het radiografisch bestuurde prototype op schaal.
Impressie van de Volgograd in vlucht.
ontwikkelingen
46-47-48_russischezelfbouwjet.indd 48 16-04-13 08:48