4 PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2013
In the picture
39 Van’s Aircraft RV-12 PH-SEP
Columns
7 Column Lining Up Jan Cocheret
21 Column Take-off Goof Bakker
69 Column Touch and Go Wim Kroese
Rubrieken
8 Nieuws & Info
34 Simulator AccuFeel
38 Analyse door Hans Heerkens Innovaties
49 (V)luchtigheden Henk Heiden
68 Register Wijzigingen in Nederland
100 jaar militaire luchtvaart
22 1945-1959: wederopbouw
Historie
56 Fokker-Republic D-24 Alliance
Industrie
26 Bezoek aan Embraer Splinternieuwe fabriek in Florida
Militair
42 F-4F Phantom Doek valt voor Duitse ‘tussenoplossing’
64 EC635 volgt Alouette III op
70 Toekomst U-2S veiliggesteld Toestel langer in dienst
On the job
60 Pascal Eijken Duizendpoot bij SAS
Ongevalanalyse
74 Kon crash Tripoli voorkomen worden?
Ontwikkelingen
36 Platform Nederlandse Luchtvaart Luchtvaart voer voor speculatie?
46 Volgograd ‘Chevy-jet’ Zelfbouwtoestel met Chevroletmotor
50 ACLA Sirocco NG Betaalbare kleine eenzitter
54 Sirocket Turbojetalternatief?
63 Bell 47 Terug van weggeweest
Typebeschrijving
30 Speedtwin Comet 1 Tweemotorige tweezitter
32 Airport Starfl yer Populaire microlight
37 Tecnam Snap Nieuwe eenpersoonslaagdekker
Zakelijke luchtvaart
16 Falconjets Een halve eeuw (Fan Jet) Falcon
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
50 Dankzij een nieuwe ultralichtgewichtklasse
is het in onder meer Amerika, Duitsland en Engeland
mogelijk betaalbaar te vliegen met kleine eenzitters. De
in Nederland gebouwde Sirocco New Generation (NG)
heeft dan ook uitstekende papieren voor deze klasse.
Producent AC Light Aircraft (ACLA) legt momenteel zelfs
de laatste hand aan een toestel dat in de Duitse 120
kg-klasse gecertifi ceerd zal worden.
In dit nummer: Volop aandacht voor lichtgewichten in de General Aviati on
74 Op 12 mei 2010 verongelukt een Airbus
A330 tijdens een go-around op de luchthaven van
Tripoli, Libië. Van de 104 inzittenden overleeft alleen
een Nederlandse jongen de ramp. Hoe kon dit ver-
schrikkelijke ongeval gebeuren? Het antwoord lijkt
te liggen in een slechte voorbereiding van de nade-
ring naar Tripoli. Een analyse.
60 De werkpaarden worden
uit de stal getrokken: vandaag
gaan alle Cessna 172’s van Spe-
cial Air Services uit Teuge de lucht
in. Door de aanhoudende droogte
en harde oostenwind is menig
brandweercommandant nerveus
geworden. Daarom roepen ze
de hulp in van SAS om vanuit de
lucht te observeren. Werk aan de
winkel dus voor Pascal Eijken.
Deel 5 in de serie ‘On the Job’.
WWW.PILOOTENVLIEGTUIG.NL
Deze maand
22 Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Nederland verwoest.
Het land was leeggeroofd terwijl ook de infrastructuur en communica-
tie volledig waren ontwricht. Bovendien waren de vliegvelden in een
puinhoop veranderd. Toch werd de wederopbouw vanaf 1945 voortva-
rend ter hand genomen waarbij de Koninklijke Luchtmacht al snel met
één been in het straaltijdperk kwam te staan.
04-05_Inhoud.indd 4 15-04-13 14:41