PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013 37
De Snap is samengesteld uit staal (4130
voor de romp) met lichtgewicht aluminium
vleugels. Het roer, de rolroeren en de cowling
zijn van carbon/glass/epoxy, terwijl het lagere
gedeelte van de staartsectie met linnen be-
spannen is.
Het toestel heeft een hoofdtank met een in-
houd van 35 l en een acrotank met een inhoud
van vijf l. Optioneel kunnen twee wingtanks wor-
den aangebracht die elk 25 l kunnen bevatten.
De Snap wordt standaard geleverd met
een 98 pk sterke Rotax 912, maar kan desge-
wenst ook worden voorzien van een Rotax
912is. Ook is een opgevoerde Rotax-variant
mogelijk die 120 pk levert. De vier-in-één-uit-
laat kan worden voorzien van een optioneel
verkrijgbaar smokesysteem. Optioneel zijn te-
vens een ‘inverted oil’ toepassing en een MT-
Propeller constant speed propeller met een di-
ameter van 183 cm. Volgens Tecnam biedt de
Snap dankzij de verstelbare roerpedalen plaats
aan piloten met een lichaamslengte van 1,60
tot maximaal 1,96 m.
Tecnam heeft tijdens de AERO 2013 in Friedrichshafen niet al-
leen de nieuwe Astore geïntroduceerd, maar ook de Snap. Deze
nieuwe eenpersoonslaagdekker is speciaal ontworpen voor de
Light Sport Aircraft (LSA), maar kan ook als ultralight of experi-
mental worden gevlogen. Het toestel is ontworpen door Fabio
Russo, hoofd van Tecnams ontwikkel- en onderzoeksafdeling, en
wordt als licht aerobatic vliegtuig in de markt gezet.
Tecnam Snap: aerobatic LSA
door: ruud Vos – Foto: tecnam
typebeschrijving
Tecnam Snap in het kort
Motor Rotax 98-120 pk
Spanwijdte 7,20 m
Vleugeloppervlakte 8,3 m2
Hoogte 1,81 m
Leeggewicht 280 kg
MTOW (+6/-4g) 395 kg
MTOW (+4/-2g) 420 kg
Limit Load Factors (395 kg) +6/-4g
Limit Load Factors (420 kg) +4/-2g
Vne 157 kts (290 km/h)
Kruissnelheid (75%) 140 kts (260 km/h)
Max. snelheid (LSA) 120 kts (222 km/h)
Overtreksnelheid 35 kts (83 km/h)
Startaanloop 140 m
Landingsrol 100 m
Bijschrift
37_tecnamsnap.indd 37 15-04-13 13:00