Pagina 36 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05-2013

36 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013
“Het blijft verbazingwekkend hoe journa-
listen, op het moment dat er iets gebeurt in de
luchtvaart, feit en fictie aan elkaar weten te
koppelen”, zegt Joris Vlaming. Vlaming is niet
alleen First Officer bij ArkeFly sinds 2012, maar
tevens directeur van PNL. “Vooral wanneer de
veiligheid mogelijk in het geding is, is dit voer
voor speculatie. Luchtvaart kent van alle ver-
voersvormen het hoogste veiligheidsniveau,
onder andere door strikte procedures en een
open veiligheidscultuur. Toch weerhoudt dat
journalisten er niet van om te speculeren over
de oorzaak van de terugkeer van een kist naar
Schiphol, om vervolgens gelijk maar de veilig-
heid van de totale luchtvaart in twijfel te trek-
ken.”
Fout citeren
Vlaming: “In een verklaring van een maat-
schappij wordt bijvoorbeeld de reden van de
terugkeer van een kist benoemd als ‘technisch
mankement’. Vervolgens is het wachten op de
eerste journalist die ‘technisch mankement’ te
vaag vindt en dit zelf maar vervangt door rook.
De volgende journalist vervangt rook door
geur, en de volgende kop heeft het over ‘Stank
in cockpit’. Vervolgens herinnert de journalist
zich nog een voorval enkele weken eerder,
met een totaal ander vliegtuigtype, maar dat
maakt niet uit om te kunnen schrijven ‘Lucht-
vaart onveilig door rookincidenten’. Stel dat tij-
dens de terugkeer van deze kist in de nadering
een ander vliegtuig, nog voor enige TCAS-war-
ning af ging, dicht in de buurt kwam, is het
verhaal compleet en luidt de kop ‘Nederland
ontsnapt aan vliegramp’.
Factsheets
Zoals ieder land kent Nederland verschillende
groeperingen en werkgroepen die het liefst
zouden zien dat de Nederlandse luchthavens
morgen gesloten werden. Luchtvaart is niet
meer dan lawaai en stank. “Al jarenlang is het
luchtvaartdebat sterk gepolariseerd: of je bent
voor of je bent tegen”, vervolgt Vlaming. “Het is
zinloos om deze tegenstelling in stand te hou-
den en als PNL alleen maar te spreken over
de voordelen van luchtvaart. We kiezen er
daarom bewust voor om feiten te verzamelen,
te bundelen in factsheets en informatie van
anderen te toetsen. Heldere en gedegen infor-
matie als basis voor beleid.”
Luchtvaartkansen
Vlaming meent dat het bovendien belangrijk is
om uitingen of achterliggende uitgangspunten
te zoeken waarin je een opponent kunt vin-
den. Zo vindt hij integratie van luchtvaart in het
uitbreidende Europese netwerk van hogesnel-
heidstreinen een goed idee. Maar hij merkt
wel op dat hogesnelheidslijnen een grote in-
vestering vergen en pas rendabel zijn wanneer
er veel passagiers instappen: “Met relatief wei-
nig middelen kan een luchtverbinding worden
gestart en er kan al efficiënt gevlogen worden
bij enkele tientallen passagiers per dag. Een
goed voorbeeld hiervan is het onlangs opge-
richte Maastricht Airlines. Luchtvaart biedt de
mogelijkheid om als de vraag toe- of afneemt,
een groter of kleiner vliegtuig in te zetten of
zelfs te stoppen zonder dat er sprake is van
een enorme kapitaalvernietiging. Dit in tegen-
stelling tot een spoorlijn.”
Nog even strijdlustig als vijftien jaar geleden
zet PNL zich in voor een luchtvaartdiscussie op
basis van feiten. Het grootste deel van de ach-
terban wordt gevormd door particuliere dona-
teurs, veelal afkomstig uit de luchtvaart. Willem
Aandewiel, donateur sinds 1998, onderkent het
belang van PNL: “Ik vind PNL belangrijk, omdat
PNL het enige orgaan is dat op een fatsoenlijke
en wetenschappelijk onderbouwde manier de
luchtvaartdiscussie voedt.”
PNL is afhaNkeLijk vaN doNaties. Meer iNforMa-
tie: www.PLatforMLuchtvaart.NL/word_doNa-
teur
Vijftien jaar geleden maakte een aantal luchtvaartliefhebbers, waaronder Benno Baksteen en Jan
Cocheret, zich zorgen over de luchtvaartdiscussie in Nederland. Als reactie op de onjuiste berichtgeving
over luchtvaart in de media en het luchtvaartbeleid dat mede naar aanleiding hiervan volgde, besloten
ze het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) op te richten. Anno 2013 blijkt het belang van een ken-
nisplatform, dat actief de media, politici en bestuurders voorziet van gedegen informatie, onveranderd.
Luchtvaart voer voor speculatie?
door: PNL – Foto: PNL
ontwikkelingen
Bijschrift
36_pnl.indd 36 15-04-13 12:59