26 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013
En dat is overigens wel erreg nodig. Want
de fabriek, de paint hall en het customer de-
liverance centre in Melbourne, Florida, waar
Erik Brouwer en ik te gast zijn, zijn spik-splin-
ternieuw, en peperduur geweest. Dat zie je zo.
Aan het marmer, aan de exotische houtsoor-
ten, en aan de jogging-track van een quarter-
mile voor de employees. Dit complex heeft de
nodige duiten gekost. Bijna honderdvijftig mil-
joen dollar, hoor ik ergens vallen. De prijs van
drie E-Jets-190, zeg maar.
Prijzig
Dat moet terugverdiend worden. Onder meer
met de verkoop van Phenoms (drie tot zes
pax, 3-6 miljoen dollar), maar ook met Lega-
cy’s (zes tot vijftien man, 7-35 miljoen dollar)
en een enkele Lineage (twintig pax, 55 mil-
joen dollar).
Het kan wél, overigens. En snel. Want op busi-
nessjets wordt veel, erg veel geld verdiend.
Makkelijker dan op toestellen voor de airlines,
die moeizaam uitonderhandeld moeten wor-
den met zeer ter zake kundige lieden, die kei-
“Ik heb net een nieuwe auto ge-
kocht voor mij en mijn vrouw, en
we hebben het hele huis laten
schilderen. Die crisis móet dus bin-
nenkort voorbij zijn”, grapt Ernest
Edwards, de allerhoogste baas
van de afdeling business jets van
Embraer. Maar zijn gedol heeft
een serieuze ondertoon. “Alle sei-
nen staan op groen. En toch wil de
markt maar niet op gang komen. In
onze business niet, tenminste”.
Bezoek Embraer-fabriek Melbourne (Fl)
door: Goof Bakker
industrie
Braz
of
Yank?
Alle onderdelen worden in Brazilië gemaakt.
26-27-28_bedrijfsbezoekembraerusa.indd 26 15-04-13 14:15