PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2013 23
steld, hetgeen in de beginfase tot een contro-
verse leidde tussen de Engelandvaarders en
de Oud-Soesterbergers.
Opleidingen en materieel
Voor de opleiding van technisch personeel
nam men voor een jaar de Engelse vliegbasis
Langham over, totdat de Nederlandse basis
Deelen in gebruik kon worden genomen. De
vliegscholen kwamen op gang na het overwin-
nen van eindeloze moeilijkheden. Op Woens-
drecht werd de elementaire training gevestigd
met Tiger Moth-lesvliegtuigen uit Engeland.
Gilze-Rijen werd de basis voor de voortgezette
vliegopleiding, de waarnemerschool, de tele-
grafistenopleiding en de luchtschuttersoplei-
ding. Op Twente werden de JVS (Jachtvlieg-
school) en de aanvullende vliegopleiding op
tweemotorige vliegtuigen gevestigd.
Het materieel kwam, zoals te verwachten
viel, bijna geheel uit Engeland. Tijdens de
oorlog en in de eerste jaren daarna was Enge-
land gastheer geweest voor de Nederlandse
militaire luchtvaart. Als resultaat van de ‘Target
One’-overeenkomst werden in oktober 1945
385 vliegtuigen uit de surplusvoorraden van
de RAF gekocht.
De JVS en 322 Squadron ontvingen 35
Spitfire L.F.Mk.9-jagers. Voor de grondtraining
werden acht Spitfires van verschillende versies
ter beschikking gesteld. Voor de opleiding van
Spitfire-piloten kreeg de LSK drie tweezits-
Spitfires.
In juli en augustus 1946 arriveerden de
eerste 36 DeHavilland Tiger Moth-lesvliegtui-
gen voor de beginopleiding op Woensdrecht,
in februari 1947 gevolgd door 20 stuks. De
meeste van 200 North American (licentie
Noorduyn Canada) Harvards gingen naar de
voortgezette opleiding te Gilze-Rijen; enkele
vonden hun weg naar de JVS op Twente.
28 Airspeed Oxfords werden op Twente
in dienst gesteld voor de Aanvullende Vlieg-
opleiding Tweemotorigen. 25 Avro Ansons
werden op Gilze-Rijen gebruikt voor de oplei-
ding tot waarnemer, waarvan er in 1952 twee
werden geplaatst bij No.1 TransVa (later 334
door: THiJS PoSTmA – FoTo’S: CoLLeCTie PoSTmA
Een Dominie met personeel van het Directoraat der Nederlandse Strijdkrachten in KLu-, KNIL- en
MLD-uniformen.
De JVS (Jachtvliegschool) op Twente met Super-
marine Spitfire Mk.9-jagers. 322 Squadron vloog
met hetzelfde type.
In maart 1946 werd kolonel-vlieger I.A. Aler
commandant van de LSK.
Een Airspeed Oxford na een noodlanding. Deze toestellen werden gebruikt voor de aanvullende vlieg-
opleiding op tweemotorige vliegtuigen.
Lockheed L-12A T-3 ‘Friesland’ van de TransVa
(Transportvliegtuigenafdeling).
22-25_100jaarluchtvaart.indd 23 15-04-13 12:30