Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05 – 2011
PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2011 55
een notice to airmen (NOTAM), een flight plan
clearance, een m&b, maar bij cargovluchten ook
een Loading Instruction and Reporting Form
(LIRF). De piloten nemen uiteindelijk zelf verant-
woordelijkheid door dit af te tekenen, want dit
LIRF kan subtiele afwijkingen inhouden ten op-
zichte van het oorspronkelijke beladingsplan. De
Aviation Operations Officer denkt mee en is
daarbij een sleutelfiguur.
Veilig werken
Op het ROCvA – Airport wordt gekeken naar
competenties van studenten waarbij men pro-
beert hen met de luchtvaartcultuur vertrouwd
te maken. Er is in taken geen marge toege-
staan. Ook werken volgens standaardprocedu-
res in overeenstemming met wetgeving daarbij
is een belangrijk kenmerk. De ‘human factor’
in accidents ligt altijd op de loer, maar proce-
dures zijn er op gericht dit risico te minimalise-
ren. De opleiding concentreert zich op coördi-
natie bij ground operations, flight operations
en het load control proces.
Omdat het vrachtvervoer steeds belangrij-
ker wordt, is kennis van de lading enorm be-
langrijk. Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke stof-
fen of vervoer van dieren (levende have)
waarbij de crew aan verwarming van de laad-
ruimte moet denken. De Aviation Operations
Officer levert een Notification to Captain
(NotoC) aan met alle bijzonderheden voor de
crew, die deze aftekent.
De studenten van het ROCvA – Airport le-
ren de ins en outs van alle soorten toestellen
kennen, klein en groot, civiel, maar ook militair.
Stages worden verzorgd bij luchtvaartmaat-
schappijen als KLM, maar ook bij NetJets of
Southern Cross, bij OCC’s en ook is er samen-
werking met de Koninklijke Luchtmacht.
Charme
Het einde van de opleiding kent een proeve
van bekwaamheid waarbij een complete
vlucht moet worden afgehandeld met alle erbij
horende briefings. De charme van ROCvA –
Airport is dat de vooropleiding niet verplicht
HAVO-VWO is, maar ook kansen aan VMBO
leerlingen biedt voor een prachtige baan in de
luchtvaart op MBO-4 niveau, waarbij zelfs via
doorstroming naar een HBO-opleiding het be-
roep van piloot of verkeersleider kan worden
bereikt. En wie droomt hier niet van?
Leerlingen ‘in het eggie’ aan de bak. Spannend!
De laadvloer van een KDC-10 van de Konink-
lijke Luchtmacht.
Een echte F-16 om aan te sleutelen? Het kan
bij het ROC!
Aankomende cabin-crew leert het vak in een
nagebootste ‘real-live’ omgeving.
Kennis van belading: leren omgaan met een loadsheet/trimchart. Niet alleen weten hoe je laadt, maar ook wat je laadt!
54-55_Roc 19-04-11 15:11 Pagina 55