PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 75
Om 23:34 neemt de copiloot contact op met de verkeersleider: “maas-
tricht, Saudia 916 ready for taxi”, waarop de toren antwoordt: “…916, to
line up and wait runway 21”.
De motoren zijn goed warmgedraaid en het vliegtuig taxiet richting te
baan. Ondertussen krijgen ze al toestemming om op te stijgen: “Saudia
916, Runway 21, the wind 260 4 knots, you are cleared take-off.”
take-oFF
Langzaam draait de 747 dan de baan op. een automatische stem be-
vestigt: “On runway 21”.
met een snelheid van vijf knopen rolt het vliegtuig over de baan. Dan
zegt de copiloot: “Set thrust”, en de captain bevestigt: “Take-off”. Het is
dan 23:36 uur. De captain brengt de gashendels naar ongeveer 70%
N1 (het toerental van de voorste fan van de motor). De motoren ko-
men op toeren. Wanneer deze keurig 70% N1 draaien, drukt de captain
op de TO/GA-knoppen. Hierdoor accelereren de motoren naar startver-
mogen. Na vier seconden hoort de copiloot plots een knal buiten het
vliegtuig. meteen gaat de neus naar rechts. De captain heeft de knal niet
gehoord door zijn noise-cancelling koptelefoon. Hij heeft geen idee wat
er aan de hand is en probeert bij te sturen met de neuswielsturing en
met het richtingsroer. Ook de linkerrem wordt gebruikt.
Het vliegtuig trekt bij naar links, maar vrijwel meteen gaat de neus weer
naar rechts, richting de zijkant van de baan.
De gezagvoerder stelt vast dat het vliegtuig niet meer te besturen is en
besluit de start af te breken. Tegelijkertijd roept de copiloot: “Off, abort,
abort, abort.” De grondsnelheid is dan ongeveer 40 knopen. De gezag-
voerder gebruikt beide rempedalen en brengt de gashendels terug naar
achter. “What happened…” zegt hij verbaasd, wanneer het vliegtuig het
gras in rolt. met een schok komt het vliegtuig tot stilstand. Het neuswiel
heeft zich helemaal ingegraven in de modder. Ook het hoofdlandingsge-
stel is van de baan. Alleen de staart steekt nog een stuk boven het as-
falt. Gelukkig raken de bemanningsleden niet gewond.
Bijschrift
??
? ?
??
??
motorparameters en grondsnelheid.
74-75-76-77_incidentanalye.indd 75 23-04-20 16:04