74 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
De Turkse vrachtmaatschappij ACT Airlines wordt in 2004 opgericht.
Aanvankelijk wordt gevlogen met Airbus A300B4-vrachtkisten, maar in
2011 is er een omwenteling. De Chinese HNA Group koopt 49% van
de aandelen op. De maatschappij krijgt een nieuwe naam: myCargo, en
de vloot van Airbussen wordt stukje bij beetje vervangen door Boeing
747-400F-varianten. een aantal van deze vliegtuigen wordt in een rood
myCargo-kleurenschema gestoken dat is afgeleid van Chinese maat-
schappijen uit de HNA Group, zoals Hainan Airlines. Omdat Saudia Car-
go enkele vliegtuigen leaset, wordt bijvoorbeeld de TC-ACR in Saudia-
kleuren gestoken.
Omdat HNA de aandelen verkoopt, is in augustus 2017 de Chinese in-
vloed voorbij. De naam van de maatschappij wordt offi cieel weer ACT Air-
lines, maar ze besluiten verder te vliegen onder de merknaam Air ACT.
vlucht Sv916
Het is laat in de avond op zaterdag 11 november 2017. Op het vracht-
platform van maastricht-Aachen Airport staat de Boeing 747-400FeR
met registratie TC-ACR. Het toestel moet om 22:55 uur vertrekken voor
een vlucht (SV916) naar Jeddah in Saoedi-Arabië. er is in totaal 57.753 l
brandstof getankt en er is 85.110 kg vracht aan boord.
De vertrektijd is erg ongelukkig, want het vliegveld sluit om 23:00 uur lo-
kale tijd in verband met nachtvliegrestricties. De gezagvoerder voelt zicht
onder druk gezet door de afhandelaar om op tijd te vertrekken. Haastige
spoed is zelden goed, dus belt de gezagvoerder de Operaties-afdeling
van ACT Airlines. Het lukt om een uitzondering te krijgen en het vliegtuig
moet nu voor middernacht weg zijn.
Rond elf uur zit de bemanning in het toestel en zijn de deuren gesloten.
De captain is Pilot Flying en de copiloot is Pilot monitoring. Achter hen in
de cockpit zit de technicus. De loadmaster heeft plaatsgenomen in het
cabinegedeelte in het upper deck.
Om 23:19 uur is de voorbereiding klaar en vragen ze toestemming voor
push back. Tien minuten later krijgt de vlucht toestemming om de moto-
ren te starten. Dat verloopt zonder problemen.
Vrachtplatform B bevindt zich vlak bij baan 21, dus het is maar ongeveer
300 meter taxiën naar de baan. Voordat ze gaan rollen, werken de pilo-
ten eerst de ‘before taxi’ en ‘before take-off’ checklists af.
een Boeing 747 vrachtvliegtuig van act airlines rolt op Maastricht-aachen airport bij de start van de
baan het gras in. Hierbij loopt het zware structurele schade op. Wat was de oorzaak? Piloot en Vliegtuig
duikt in het ongevalsverslag dat onlangs werd gepubliceerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
boeing 747 van de baan
IncIdentanalyse Door: Harro Ranter, Aviation Safety Network – Foto’s/illustraties: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Route van het vliegtuig (blauw).
74-75-76-77_incidentanalye.indd 74 23-04-20 16:04