PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 71
een semiautomatisch beladingssysteem vergemakkelijkte de toegang tot
de belly.
Swissair plaatste de eerste order voor tien A310’s (met een optie op
nog eens tien) voor de vervanging van haar DC-9’s. Al snel volgde
Lufthansa met een bestelling voor tien stuks, gevolgd door Air France en
iberia. Op 1 april 1979 vergrootte Lufthansa zijn bestelling tot 25 en
twee dagen later volgde de KLm met een order voor tien (en een optie
op nog eens tien).
Lufthansa begon met operationele vluchten op 12 april, negen dagen la-
ter gevolgd door Swissair. Airbus produceerde een convertible versie
voor de combinatie van passagiers en vracht voor martinair, met de aan-
duiding A310-200C. Kort daarna verscheen de A310-200F vrachtversie
voor Fedex en anderen.
Controversiële CoCkpit
Toen Boeing plannen bekendmaakte voor een nieuw ultramodern ont-
werp, reageerde Airbus met een hele serie technische innovaties. De
belangrijkste waren een superkritisch vleugelprofiel en een revolutionaire
tweemanscockpit (FFCC, Forward-Facing Crew Cockpit). De FFCC leidde
tot veel gesteggel met de pilotenvakbonden. Langdurige en bittere argu-
menten vlogen over en weer. Piloten zijn over het algemeen behouden-
de mensen. Hun vooroordelen en vooral de angst voor het verlies aan
banen en macht speelden een grote rol. Ook de luchtvaartautoriteiten
hadden hun twijfels betreffende de veiligheid van de tweemanscockpit,
terwijl de FFCC juist was ontworpen met het oog op grotere veiligheid.
Veel aandacht was besteed aan een foutloze piloot/vliegtuig-interactie,
omdat ook in de driemanscockpit de veiligheidseisen regelmatig tot
overbelasting van de bemanning had geleid.
Routinehandelingen werden zoveel mogelijk geautomatiseerd, waardoor
de maatregelen in normale en noodsituaties vereenvoudigd werden. De
digitale technologie en schakelaars (met verlichte indicatie die hun func-
ties toonde) waren slechts enkele van de ontwikkelingen die in de FFCC
werden toegepast. in samenwerking met de maatschappijen, de piloten-
unie en de hulp van Porche-ontwerpers werd een gebruiksvriendelijke
mock-up gemaakt. Hiermee werden toekomstige A310-piloten over de
streep gehaald. in oktober 1981 werd de FFCC operationeel in dienst
genomen in een A300B4. Het bleek een groot succes te zijn. Kleurige
CRT’s (Cathode-ray tubes) zorgden ervoor dat de conventionele elektro-
mechanische instrumenten plaatsmaakten voor een geïntegreerd multi-
functionele display. Dankzij deze CRT’s en hun interactieve displays kon
Bijschrift
??
? ?
??
??
De ruime cabine van de A310. A310-cockpit met CRT’s.
KLm bestelde op 3 april 1979 tien A310’s.
70-71-72-73_historie_airbusa310.indd 71 23-04-20 16:03