66 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
InDustrIE Door: Ruud Vos - Foto’s: fabrikanten
turbopropS
Ook turboprops lenen zich voor inzet als air-ambulance. Zo beschikt
Zeusch Aviation op Lelystad Airport over een King Air 200 die in mede-
vac-...
turbopropS
Ook turboprops lenen zich voor inzet als air-ambulance. Zo beschikt
Zeusch Aviation op Lelystad Airport over een King Air 200 die in mede-
vac-uitvoering een Lifeport PLUS-systeem meeneemt met onder meer
3.500 l zuurstof en drie 1.000 Watt inverters (230VAC). er kunnen
twee verpleegkundigen mee en een patiënt op een brancard. in deze
configuratie vervoerde Zeusch in juli 2019 tientallen patiënten van melli-
la (een Spaanse enclave aan de Afrikaanse noordkust) naar malaga.
Daarnaast is de Australische Royal Flying Doctor Service (RFDS) een
King Air ‘grootgebruiker’ met liefst dertig B200/200C-, tien B300 C- en
B350-varianten. Bij de RFDS kunnen ook 34 (!) Pilatus PC-12 turbo-
props worden aangetroffen, alsmede een trio PC-24 ‘super versatile jets’
waarvan er in 2014 zes in zogenoemde Rio Tinto LifeFlight-uitvoering
werden besteld. Van deze PC-24-variant zullen er in de toekomst onge-
twijfeld meer op de markt komen. Zo bestelde de Zweedse luchtambu-
lance-operator Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) er in-
middels zes. De jet biedt plaats aan tot drie brancards en de nodige
stoelen voor meevliegend medisch personeel.