Pagina 65 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 65
lenger en liet dat toestel vervolgens ombouwen tot ambulancevliegtuig.
Swiss Air-Rescue Rega is een non-profi torganisatie die momenteel met
negentien helikopters (waaronder de zeven Airbus Helicopers H145 en
elf AgustaWestland Da Vinci helikopters) en drie zakenjets ambulance-
vluchten uitvoert.
epiShuttle
Om besmettingsgevaar te voorkomen wordt in toenemende mate ge-
bruikgemaakt van de bij epiGuard in Noorwegen ontwikkelde epiShuttle.
Daarin kunnen geïnfecteerde patiënten in isolement worden vervoerd
zodat het meevliegend medisch team geen risico op besmetting loopt.
een bijkomend voordeel is dat de vliegtuigen niet continu ontsmet hoe-
ven worden na iedere vlucht. Gebruikers van de epiShuttle zijn onder
meer medewerkers van het Belgische militair Hospitaal Koningin Astrid
die er na een training eind januari 2020 twee ontvingen. Ook het Duitse
DRF Luftrettung bestelde er twee, terwijl units tevens in gebruik werden
genomen bij Royal Air Force en de luchtmachten van Denemarken en
Noorwegen. De Noorse producent zag de vraag ernaar sinds de uitbraak
van de coronapandemie verachttienvoudigen.
FAi Air AMbulAnce
er zijn ook twee epiShuttles in gebruik bij FAi Air Ambulance uit het Duit-
se Nürnberg. Om deze in te kunnen zetten, volgen vier intensivecare-art-
sen en acht verpleegkundigen een training bij epiGuard. Deze units kun-
nen onder meer geplaatst worden aan boord van een Bombardier
Global express die tot drie patiënten op FL510 (15.500 m) kan vervoe-
ren over een afstand van 6.180 nm (1.140 km) bij een kruissnelheid
van 488 kts (900 km/h). Daarnaast zijn drie Challenger 604’s beschik-
baar waarin gelijktijdig een iCU-patiënt en een patiënt op een brancard
bij eenzelfde kruissnelheid als de Global express over 3.700 nm (6.850
km) vervoerd kunnen worden.
FAi beschikt daarnaast over zes Learjet 60 zakenjets in ambulance-uitvoe-
ring met plek voor een patiënt op een brancard. Deze toestellen hebben
een vliegbereik van 2.405 nm (4.450 km) bij een kruissnelheid van 420
kts (780 km/h). De werkdruk voor de FAi-vloot was op enig moment tij-
dens de coronacrisis zo hoog dat gemiddeld zes missies per dag werden
gevlogen waardoor een wachtlijst ontstond van meer dan drie dagen.
Bijschrift
Gulfstream G550 Beijing 999.
Challenger 650. (Foto’s: Swiss Air-Rescue Rega)
??
? ?
??
??
epiShuttle. Prijs per unit? Rond de veertigduizend euro. (Foto: epiGuard)
64-65-66_ambulancevliegtuigen.indd 65 23-04-20 16:01