Pagina 62 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

62 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
TriP TiP Door: ed eelman
als Ozrunway en AvPlan, maar die zijn erg duur als je er maar een paar
keer gebruik van maakt. Het ouderwetse kaartvliegen is hier ook prima
te doen. Wel moet je dan rekening houden met een 30-gradenvariatie.
in Nieuw-Zeeland zijn toch wel meer dingen anders dan wij gewend zijn.
De zon gaat via het noorden, de lagedrukgebieden staan in spiegelbeeld
en de wind draait anders om een drukgebied. Flightlevel vliegen gaat
niet via een oost- of westhelft, maar via noord of zuid. eigenlijk wel lo-
gisch als je bedenkt dat bijna alle koersen meer noord-zuid zijn dan
oost-west. maar voordat je op flightlevel overgaat, heb je al koude voe-
ten want de transition zone zit op 13.000 ft. Je zet daarom de QNH op
het vliegveld van vertrek. Ga je een lange tocht maken, dan roep je
Christchurch information op voor de QNH in jouw zone.
Het roepen van een meldpunt vereist aandacht. Ze spreken deze meest-
al maori-namen nogal vlot uit en de uitspraak is vaak anders dan wij dat
zouden doen. Vervolgens moeten de grijze cellen dat ook nog allemaal
verwerken… ”Say again” is dan vaak het antwoord. maar gelukkig staat
het noorden nog steeds in het noorden.
Vliegschool
Ardmore heb ik niet meer bezocht omdat ik nooit lang in Auckland ben.
Dit vliegveld is het drukste vliegveld van Nieuw-Zeeland met enkele hon-
derden landingen per dag.
Whakatane (spreek uit Fakatani) daarentegen bezoek ik elk jaar. er is een
prima door Peter Rutledge gerunde vliegschool. in zijn nieuwe hangar
vind je een Cessna 172 en 152, een Cirrus SR22, Sportcruiser en een
Bristell. Ook staat er een simulator voor je klaar.
Rutledge is een prima instructeur die flink de puntjes op de i kan zetten.
Tevens heeft de 09-27-baan heel vaak een behoorlijke crosswind die
vanuit zee over de duinen komt aanrollen waardoor het landen een ex-
tra uitdagend tintje krijgt.
mocht je het circuitvliegen wel gehad hebben, dan heeft hij wel opties
voor je. een T&G op Tauranga of Rotorua (gecontroleerde velden) of het
grasveldje van Opotiki. is dat niet genoeg, dan wil hij je ook wel even
naar het veldje van boer Colin brengen. een cropduster-veldje dat je
aanvliegt tussen de bomen en dan heuvel op landen.
KeriKeri
een tweede locatie waar ik veel vlieg is Kerikeri helemaal in het noorden.
John Nicholls verhuurt daar zijn nieuwe Tecnam 2008 met injectiemotor
en touchscreen glass cockpit. Nicholls is ook de man die je moet heb-
ben als je een NZ licence wil behalen. Hij kan je precies vertellen wat
nodig is en heeft een senior positie bij de RAANZ.
met de Tecnam heb ik al vele korte en lange tochten ondernomen,
onder meer een vijf uur durende vlucht naar Whakatane en naar Great
Barrier waar je op een negen meter wijde baan landt. maar ook naar
Omaha Beach waar je de eigenaar opbelt voor PPR en die je verzoekt
om eerst even laag over de baan te vliegen om te kijken of er geen
wilde varkens rondlopen. Nou, we zagen geen varkens, maar wel
maaimachines die snel aan de kant gingen. Op zaterdag is er een
prima lunch te Dargaville. De hele vlieggemeenschap komt daarop af.
men bewondert er elkaars vliegtuigen en het aanbod is tamelijk
gevarieerd…
Deze Tecnam P2008 heeft een state of the art glass cockpit. Bij de tweede landing met een C162 kwamen we in zacht zand terecht.
Vliegen vanaf Wanaka op South island vereist extra kennis vanwege verraderlijke winden.
60-61-62-63_reisverslagnz.indd 62 23-04-20 16:00