PILOOT EN VLIEGTUIG MEI 2020 57
De luchtvaartmaatschappij werkte daarbij nauw samen met Schiphol om
zo effi ciënt mogelijk met de beschikbare tijd en ruimte om te gaan. Op
enig moment stonden er meer dan 200 vliegtuigen van diverse lucht-
vaartmaatschappijen geparkeerd, waarvan meer dan 100 van KLM en
KLC. Zo stonden de volledige A330-vloot (13), de volledige
777-200-vloot (15) en de resterende 747’s (7) aan de grond. Ook klei-
nere vliegtuigen stonden op non-actief: alle E175’s (17), een groot aan-
tal E190’s (15) en 34 Boeing 737’s. Tijdens de gehele duur van het par-
keren werden periodiek inspecties uitgevoerd en werden de toestellen
onder meer beschermd tegen weersinvloeden. De bestemmingen waar-
op KLM wel bleef vliegen en de repatriëringsvluchten werden uitgevoerd
met Boeing 777-300’s, de Boeing 787-9 en -10 Dreamliner-vloot, de
resterende E190’s en de resterende 737’s.
SCHIPHOL
Schiphol gaf daarnaast invulling aan wat ‘kern Schiphol’ werd genoemd
en hield enkel de D-, E- en F-pier in gebruik. De B-pier bleef deels toe-
gankelijk voor de gates waar reizigers met een bus naar het vliegtuig
werden gebracht. De overige gates op de B-pier en de volledige C-, G-
en H/M-pier waren buiten gebruik. Deze werden ingezet om vliegtuigen
te parkeren. Op die manier verkleinde de luchthaven haar operatie ver-
der en richtte ze zich op de activiteiten die passen bij deze crisissituatie.
De opstelplaatsen voor vliegtuigen bij de overige pieren werden gebruikt
als tijdelijke parkeerplaats voor de vliegtuigen die langere tijd aan de
grond staan.
KLM hield als gevolg van de coronacrisis vanaf de start van het zomerseizoen negentig procent van de
vliegtuigen aan de grond. Want er stonden maar 25 intercontinentale en 32 Europese bestemmingen op
het vluchtrooster.
Bijschrift
Paars open, blauw ge-
sloten. (Illustratie: Schip-
hol Group)
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: KLM/Paul Ridderhof
??
? ?
??
??
HET WAS RUSTIG OP SCHIPHOL…
(Foto: Nationale Politie)
57_leegschiphol.indd 57 23-04-20 15:59