PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 55
aantal vliegtuigen. Dat verschil zit ’m onder meer in het grotere aantal
vluchten dat tegenwoordig per machine wordt uitgevoerd, het ‘blokken-
systeem’ dat ten dienste staat van overstappende passagiers.
Vernieuwing
een opvallende overeenkomst tussen 2020 en 1950 is de vlootvernieu-
wing waarbij oudere vliegtuigen worden vervangen. Bij de Jumbo’s is dat
zelfs een jaar eerder dan gepland, maar anders was dat in 2021 ge-
beurd. Boeing 787’s nemen hun plaatsen in. en in het kader van de af-
stemming met Air France zal KLm z’n Airbus A330’s inwisselen voor Tri-
ple Sevens. in 2020 is de Boeing 787 het paradepaardje van de KLm,
terwijl zeven decennia geleden de Douglas DC-6 die rol met verve ver-
vulde.
Destijds voltrok zich ook een verschuiving. De laatste vier L049 Constel-
lations uit de vloot maakten plaats voor aanvullende, modernere L749
Connies. in dat jaar rolde bij de Lockheed-fabriek het prototype van de
nog grotere Super Constellation (L1049) naar buiten, terwijl in engeland
het schroefturbinevliegtuig Vickers Viscount 700 z’n eerste vlucht maakte
en ook naar Schiphol kwam om gedemonstreerd te worden. KLm’s pre-
sident Albert Plesman oriënteerde zich fysiek op de markt, maar noem-
de dat “winkelen, met het geld thuis.” KLm zou vanaf 1953 met de Su-
per Connie gaan vliegen en vanaf 1957 met de Viscount 800.
andere tijden
Waar vlootvernieuwing zowel toen als nu op redelijk korte termijn speel-
de, keek de directie van de KLm ook destijds naar een veel verdere toe-
komst. Al ziet die er anno 2020 anders uit dan in 1950. Het zijn andere
tijden met andere problemen. Albert Plesman zag nog wel wat in de op-
heffing van de zwaartekracht om weerstand te vermijden. Hij verwachtte
ook binnen een jaar of tien dat vliegtuigen met aandrijving door atoom-
energie het levenslicht zouden zien. en hij voorzag tevens dat machines
op grotere hoogte en met grotere snelheid zouden gaan vliegen. Ples-
mans (indirecte) opvolger Pieter elbers ziet binnen een decennium
geen grensverleggende technologiesprong naar bijvoorbeeld elektrisch
vliegen, maar investeert met KLm wel in biofuels en zelfs synthetische
kerosine zonder een vermaledijde CO2-uitstoot. De uitdagingen zijn er
niet minder om.
Virus Versus Boycot
De coronacrisis hakt er fors in bij KLm, getuige het uitkleden van de zo-
merdienst. Gelukkig heeft de overheid steun (‘whatever it takes’) toege-
Bijschrift
??
? ?
??
??
Lockheed L049 Constellation PH-TAU verlaat de KLm-vloot die in
1950 ook uit 26 Dakota’s bestaat. (Foto: Schiphol)
Tussen samenwerking met SABeNA en concurrentie met Aero-Holland. Voor de nieuwe terminal
uit 1949. (Foto: Schiphol)
Plesman 1950: atoomenergie? (Foto: KLm) elbers 2020: synthetische kerosine? (Foto: PaiR)
54-55-56_klmin1970.indd 55 23-04-20 15:59