54 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
De tijdreis van 2020 naar 1950 voerde langs verschillen, maar (heel
verrassend) ook langs de nodige overeenkomsten.
Bestemmingen
Bij de start van dit zomerseizoen vloog KLm naar 32 europese bestem-
mingen en 25 steden buiten europa. Respectievelijk 56 en 44 procent.
Hoewel hier sprake is van een uitgekleed lijnennet, komt dat verhou-
dingsgewijs toch bijna helemaal overeen met het aanbod van de dienst-
regeling van 1950: van de 58 bestemmingen toen, werden 31 steden
in europa aangevlogen en 27 daarbuiten. Respectievelijk 53 en 47 pro-
cent. Verwaarloosbaar verschil na zeven decennia. maar inzoomend op
die 27 steden buiten europa in 1950 zijn er slechts vier die in de ge-
stripte zomerdienst van 2020 ook door KLm worden bediend.
Vloten
eenzelfde soort verdeling zien we ook ongeveer terug in de vlootsamen-
stellingen van KLm in beide jaren. Dit jaar telt de vloot (nog inclusief ou-
de Boeing 747-400’s) 172 toestellen, ingeschreven in het Nederlandse
burgerluchtvaartuigenregister. Daarvan wordt 58 procent met Boeing
737’s en embraers ingezet op plaatsen in europa en dus 42 procent
daarbuiten. Daarbij moet wel worden aangetekend dat met name
Boeing 737’s ook worden ingezet in de regio’s net buiten europa.
in 1950 zagen we verhoudingsgewijs een soortgelijk beeld. De vloot tel-
de dat jaar 71 vliegtuigen. Van die 71 machines vloog 54 procent (Da-
kota’s en Convair 240’s) binnen europa en 46 procent intercontinentaal
in de breedste zin van het woord. Het afsluitende tijdperk van de laatste
Douglas DC4/C54 Skymasters was aangebroken en ook de vier oudste
Lockheed Constellations (L049) werden in 1950 verkocht. Daar kwa-
men wel weer nieuwe L749’s voor in de plaats.
Vliegers
een duidelijk verschil tussen beide ijkjaren treedt op bij het vliegend per-
soneel. in 1950 telde KLm 400 vliegers, terwijl dat er anno 2020 maar
liefst 2.700 zijn. Het aantal vliegers houdt dus geen gelijke tred met het
De coronacrisis heeft de luchtvaart vleugellam gemaakt. EasyJet, Ryanair en Transavia zetten bijna hun
hele vloot aan de grond in afwachting van betere tijden. En KLM startte eind maart 2020 zijn zomer-
dienstregeling met 90 procent minder bestemmingen dan vorig jaar. Begonnen werd met vluchten naar
57 steden. Daarmee kwam de maatschappij in een keer terug op het niveau van 1950. Zomaar zeventig
jaar terug in de tijd gevlogen! Piloot en Vliegtuig vloog mee.
Klm Vliegt 70 jaar terug in de tijd
OnTwiKKELingEn Door: Jan Willem de Wijn
54-55-56_klmin1970.indd 54 23-04-20 15:59