Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 5
Hoe gaan we ons straks verplaatsen per vliegtuig in de
anderhalfmetereconomie? De eerste scenario’s zijn al
geschetst. Zoals het onbezet laten van de middelste
stoelen. Niet echt aantrekkelijk voor de zwaar aangesla-
gen luchtvaartmaatschappijen. Want dan kunnen er
geen 180 passagiers mee in een Boeing 737-800NG
maar ‘slechts’ 120. Wat ook consequenties heeft voor
de ticketprijs. en dat vinden toekomstige vlieggasten dan
weer niet leuk…
Of worden we straks zonder besmettingsgevaar van me-
depassagiers gescheiden door plexiglazen afscheidin-
gen, zoals het italiaanse Avio interiors zich dat voorstelt
en al twee toepassingen als Glass Safe en de Janusseat
in de aanbieding heeft? Dus toch maar mondkapjes? De
Nederlandse overheid zegt dat ze schijnveiligheid bie-
den, maar de Duitse luchtvaartindustrie werkt aan een
protocol waarbij passagiers verplicht worden deze te
dragen op luchthavens en in vliegtuigen. emirates heeft
hier al een stap gezet: beschermende kleding voor ca-
bincrew met wegwerpschorten, mondkapjes en hand-
schoenen. Als die lijn wordt doorgetrokken komen ook
gezichtbeschermende maskers of veiligheidsbrillen in
het vizier.
Nog een variant: het tonen van een gezondheidsverkla-
ring, al dan niet in combinatie met het meten van de li-
chaamstemperatuur. Dat laatste gebeurt al in de Chine-
se openbare ruimte. Politieagenten in verschillende
steden beschikken over een infraroodcamera en een
Augmented Reality-bril waarmee ze de lichaamstempe-
ratuur van voorbijgangers scannen. Ook op Dubai inter-
national Airport meten thermische scanners inmiddels
de temperatuur van alle ‘gemondkapte’ passagiers en
medewerkers. Verhoging gemeten? Als de gesmeerde
bliksem naar huis en subiet in quarantaine, want de
schrik zit er overal heel goed in.
maar daarmee zijn we er nog niet. Want boarden bete-
kent wachten en schuifelen in een lange slurf. Als ieder-
een zich hier aan de voorgeschreven afstand houdt, gaat
dat echt veel te lang duren. misschien het definitieve
einde voor alle momenteel geparkeerde Airbus A340’s,
A380’s en Boeing 747’s? Hoe Schiphol er in maart
2021 uit zal zien? Daar valt nog geen zinnig woord over
te zeggen. Feit is wel dat ‘het nieuwe luchtvaartnormaal’
haaks zal staan op wat we tot maart 2020 gewend wa-
ren. Volstrekt abnormaal dus.
‘Social distancing’
Welkom
in het
‘nieuwe
lucht-
vaart-
normaal’
Opleiding
30 We kunnen niet meer vliegen… Automatisering in de cockpit
50 Peer support(er) Ondersteuning na incidenten
Pilot report
22 Blackshape op steroïden Potent italiaans lesvliegtuig
Status report
34 embraer Phenom 300e 2.0 Drievoudige certificatie
36 mitsubishi Spacejet 90 Toestel maakt eerste vlucht
37 Dornier Seastar CD2 Nieuwe variant de lucht in
52 VoltAero Cassio 1 maiden flight voor Frans prototype
Trip tip
60 Vliegen in Nieuw-Zeeland Langs gletsjers en vulkanen
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: Nog nooit had een pandemie zoveel invloed op de wereldwijde burgerluchtvaart
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
54 De coronacrisis heeft de
luchtvaart vleugellam gemaakt. Ea-
syJet, Ryanair en Transavia zetten
bijna hun hele vloot aan de grond in
afwachting van betere tijden. En KLM
startte eind maart 2020 zijn zomer-
dienstregeling met negentig procent
minder bestemmingen dan vorig jaar.
Begonnen werd met vluchten naar
57 steden. Daarmee kwam de maat-
schappij in een keer terug op het ni-
veau van 1950. Zomaar zeventig jaar
terug in de tijd gevlogen!
70 In weerwil van ruziënde regeringen is Airbus een fan-
tastisch voorbeeld van een zeer geslaagd Europees project. Nu
Airbus Boeing inhaalt qua civiele orders, is het goed om je te
realiseren met hoeveel inzet en ondanks welke problemen de
geboorte van de Europese Airbus-organisatie tot stand kwam.
Maar na het nemen van politieke hobbels werd uiteindelijk op
29 mei 1969 een Frans-Duitse overeenkomst getekend voor de
gezamenlijke ontwikkeling van de A300B.
64 Tijdens de COVID-19-pandemie wordt veelvuldig ge-
bruikgemaakt van helikopters om doodzieke patiënten van
het ene naar het andere ziekenhuis te vervoeren. Daarbij
gaat het met name om vervoer over relatief korte afstanden.
Voor transport over grotere afstanden worden niet zelden
hoogwaardig ingerichte ambulancevliegtuigen ‘van zakelijke
komaf’ ingezet. Een aantal daarvan passeren in deze editie
de revue.
Door: Ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 24-04-20 11:25