PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 47
Daling luchtVracht
Voor de luchtvrachtsector was 2019 het slechtste jaar sinds 2009, met
3,3 procent minder vracht-tonkilometers (FTK’s) ten opzichte van het
jaar ervoor. De daling heeft dit jaar doorgezet, met een extra effect sinds
maart. Voor heel 2020 wordt nu een daling verwacht van minstens vijf-
tien procent. maar als de capaciteit daalt, stijgen de tarieven. “Die zijn de
afgelopen maanden wereldwijd twee, drie zelfs vier keer omhoogge-
gaan”, aldus maarten van As. “Vooral de import van China naar europa
speelt mee, met een stijging van dertig naar vijftig vluchten per week.
China is enorm aan het pompen om spullen naar europa te sturen te-
gen bizarre tarieven. De verwachting is dat er omgekeerd een dip komt
van de export naar China, wat daar weer tot een dip leidt. Hoe lang dat
duurt en wat er dan gebeurt, weet niemand.”
extra VrachtVluchten
Voorlopig wil iedereen met extra vrachtvluchten een graantje meepikken
van de schaarste. Degenen die het best boeren zijn de luchtvaartmaat-
schappijen met full freighters, aldus Van As: “maatschappijen als Air-
Bridge, Kalitta, maar ook die in de Golfstaten. Die hadden overcapaciteit
en een deel van hun vrachttoestellen stond aan de grond, maar die kun-
nen ze nu volledig inzetten.”
inderdaad maken de 747’s en Antonov An-124’s en An-225 van Air-
BridgeCargo overuren. Qatar Airways wilde het aantal vluchten met full
freighters (777 en 747) op Schiphol en maastricht in april uitbreiden van
negen naar 34 per week, maar kreeg hiervoor na Pasen toch geen
goedkeuring. etihad Cargo zet naar Amsterdam en veertien andere be-
stemmingen extra passagier-777’s en -787’s in voor alleen vracht.
emirates SkyCargo vliegt in principe zeven keer per week vanaf Dubai
international naar Schiphol (waarvan vijf keer rechtstreeks), maar had
begin april een uitschieter naar zestien vrachtvluchten in één week. De
maatschappij gebruikt hiervoor elf 777F’s, maar sinds april ook -300eR’s
voor uitsluitend cargovluchten, waarbij alle vracht (vooral medische goe-
deren) onderin meegaat. Dat geldt ook voor passagiersvluchten op het
beperkte netwerk, dat sinds 5 april weer in gebruik is. Soms wordt er
dan een recordje gebroken. Zo ging er in maart onder in een 777-
300eR 62 ton groente, vis en vlees mee van Karachi naar Dubai. Dat is
ruim tien ton meer dan gewoonlijk.
onzekere toekomst
Hoe de wereld er na corona uitziet blijft gissen. Stort de economie zich
in een diepe crisis, waardoor de handel een klap krijgt? De signalen zijn
ongunstig. Zeker is dat de coronacrisis heeft aangetoond hoe belangrijk
de luchtvracht is. Zeker waar het om vervoer van medische producten
gaat, is cargo voor velen een levenslijn gebleken.
Cabine 777. (Foto: Austrian Airlines)
Airbus zette zelfs de BelugaXL in. (Foto: Airbus) Bellyvracht bij American Airlines.
Air Canada verwijderde het interieur van drie 777-300eR’s. (Foto: Air Canada) HAeCO Cabin Solutions denkt zelfs al aan meer structurele toepassingen.
44-45-46-47_vrachtlevenslijn.indd 47 24-04-20 09:46