46 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
InDuStrIe Door: Richard Schuurman
firma’s speelden snel in op de vraag naar opbergruimte in de cabine en
kregen vlot goedkeuring van eASA.
extra VrachtVluchten schiphol
Zo is vracht ineens de redder van de luchtvaart, ook op Schiphol. Het
kan verkeren, want nog niet zo lang geleden (een maand of drie…) was
cargo het ondergeschoven kindje. “in 2016 kwam op Schiphol het tekort
aan slots voor full freighter-maatschappijen in beeld. Zij raakten die kwijt
omdat ze niet aan de 80/20-regel konden voldoen, waarbij ze 80 pro-
cent van hun slots moeten benutten om ze niet kwijt te raken. De slots
waren te belangrijk voor passage-verkeer”, zegt maarten van As, mana-
ging director van Air Cargo Netherlands (ACN). “Nu zie je dat door CO-
ViD-19 passage die slots niet gaat benutten, want de limiet van
500.000 bewegingen wordt dit jaar natuurlijk niet gehaald. Het zou dus
belachelijk zijn om aan die regel vast te houden.” Dat gebeurt dus ook
niet meer: na veel politieke druk van onder anderen minister Cora van
Nieuwenhuizen heeft de europese Commissie de 80/20-regel tot okto-
ber buiten werking gesteld.
slots
Hetzelfde heeft slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL)
gedaan met de zogeheten lokale richtsnoer 2, die verdaagd is tot 6 juni
2020. Die regeling stelt een limiet aan het aantal vluchten met full
freighters, maar juist nu is hieraan behoefte. “Gewoonlijk zitten we op
vijftien aankomsten en vijftien vertrekken van vrachtvliegtuigen per dag,
ofwel duizend per maand. eind maart is dat gestegen naar 25 tot 30 per
dag”, zegt managing director Hugo Thomassen van ACNL. er is wel een
‘maar’ bij de extra vrachtvluchten: “maatschappijen kunnen de slots krij-
gen die ze willen, maar ze bouwen met deze ad-hoc slots geen histori-
sche rechten op voor volgend jaar.”
Schiphol bevestigt de toename: “We zien sinds half maart het aantal
vrachtvluchten stijgen van gemiddeld 260 cargovluchten naar 360 car-
govluchten per week. Dat zijn volledige vrachttoestellen, maar ook com-
binaties van passagierstoestellen met vracht in het ruim en passagiers-
toestellen die uitsluitend vracht meenemen. We verwachten dat het
voorlopig 360 per week blijft.” Dat betekent dus drukte op de platforms
voor de vrachtvliegtuigen. Passage-toestellen met vracht worden gewoon
aan de gates afgehandeld, zoals dat voorheen gebruikelijk was.
De flexibele omgang met de regels in Nederland en europa is iets zoals
iATA het graag ziet. Directeur Generaal Alexandre de Juniac hekelde de
bureaucratie waarmee sommige regeringen vracht in passagiersvliegtui-
gen dwarsbomen. “Andere regeringen zouden het voorbeeld van de eu-
ropese Commissie moeten volgen, zodat we het wereldwijde vrachtnet-
werk waarvan we zo afhankelijk zijn kunnen deblokkeren.”
KLm nam tijdelijk de Combi’s weer in dienst. (Foto: KLm/mark Wagtendonk)
Laden en lossen rond de klok. (Foto’s: Schiphol Group)
44-45-46-47_vrachtlevenslijn.indd 46 24-04-20 09:46