PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 45
thern en Xiamen hebben acht toestellen ook zo omgebouwd. Air Cana-
da vliegt sinds april met drie stoelloze 777-300eR’s, zodat op de plek
van 422 zetels 89,3 ton vracht mee kan.
comBi’s Van stal
Ook KLm benut een deel van de vloot voor cargo, maar zonder stoelen
eruit te halen. “Wij gebruiken hiervoor onze widebodies, de 777 en 787.
Daar kan ongeveer veertig ton aan vracht onderin”, zegt een woordvoer-
der. “Sinds de invoering van onze beperkte zomerdienstregeling op 29
maart vliegen we daarmee op de intercontinentale bestemmingen.
Daarnaast hebben KLm en martinair vier 747-400F’s. De full freighters
vormen een betrouwbare, consistente kern van onze operatie, daarin is
niets veranderd. Zij vliegen volgens een vast schema naar Afrika en Zuid-
Amerika, al hebben we in maart enkele vluchten naar Cairo vervangen
door die naar New York.”
Sinds 13 april 2020 en waarschijnlijk tot juni 2020 zet KLm twee 747-
400m Combi’s in op een speciale luchtbrug tussen Schiphol en Beijing
en Shanghai om samen met Philips partijen medische goederen vanuit
de VS naar China te brengen. Ondanks oproepen om de flexibel inzet-
bare Combi’s juist nu nog niet weg te doen, had KLm ze op 29 maart
zonder ceremonie met vervroegd pensioen gestuurd. Om vervolgens
twee van de zeven Jumbo’s om praktische redenen dus weer in te zet-
ten, want de Combi met haar grote deur is ideaal voor een maatje XL.
Lufthansa heeft elf 777F’s (vier van AeroLogic, capaciteit 777F tot 100
ton vracht) en zes mD-11F’s beschikbaar. Dat zijn de full freighters, maar
daarnaast heeft de maatschappij de A330 in gebruik om in de cabine
vracht te vervoeren. Omdat de capaciteit nog niet genoeg was, kwamen
er in april drie A330’s bij waaruit de stoelen zijn verwijderd. Dochters
SWiSS en Austrian gebruiken 777-passagierstoestellen om vooral medi-
sche goederen uit China te halen. Zij zetten voor vracht ook een A350
in, Austrian ook een 767.
stoelzakken
Niet alles mag mee in de cabine. iATA wijst er op dat gevaarlijke en
brandbare goederen en levende dieren nooit in de cabine mogen wor-
den vervoerd en het maximum toelaatbare gewicht van de stoel niet
mag worden overschreden. Gangpaden moeten vrij blijven. Ook niet on-
belangrijk: de gewichtsverdeling van het toestel moet in balans zijn.
Vracht even vastzetten met een touwtje is er ook niet bij: dozen moeten
stevig met netten en banden aan de stoelrails zijn bevestigd, al dan niet
steunend op speciale stellages op de zittingen. Colibri Aero en J&C Aero
uit de Baltische staten bedachten een flexibele variant op de stellage:
een stoelzak waarin per stoel 75 kilo vracht kan worden vervoerd, ofwel
250 kilo voor een rij van drie inclusief ruimte onder de stoelen. De twee
Bijschrift
??
? ?
??
??
Vracht in de cabine van een A220-300. (Foto’s: Air Baltic)
Argean Airlines haalde gewoon de stoelen uit een A320. (Foto: Aegean)
Vracht op passagierstoestellen van een A330. (Foto: Lufthansa).
Colibri Aero en J&C Aero bieden eASA goedgekeurde vrachttassen aan voor ge-
bruik in de cabine. (Foto: Colibri Aero)
44-45-46-47_vrachtlevenslijn.indd 45 24-04-20 09:46