44 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
Kijk op Schiphol, Dubai World Central, Toronto, Parijs, maar ook Frankfurt,
Hongkong, Tulsa of Hawaii. Overal is het hetzelfde beeld: complete vlo-
ten die vanwege de coronacrisis aan de grond staan omdat airlines niet
of minder vliegen. in China/Azië woedde de crisis (en het virus) voor
het eerst serieus in januari, maar europa, Noord-Amerika en het mid-
den-Oosten zijn sinds half maart 2020 aan de beurt.
Het wegvallen van negentig procent van de vluchten in grote delen van
de wereld raakt ook de luchtvracht. Doorgaans lift 45-50 procent van al-
le vracht letterlijk mee in het ruim van passagiersvluchten. Cargo krijgt
dus harde klappen, terwijl tegelijk de vraag naar medische hulpgoederen
(mondkapjes, beademingsapparatuur) is geëxplodeerd.
Bijeffecten
Hoe nog wat te verdienen? Luchtvaartmaatschappijen vullen sinds maart
het gat door vracht met passagiersvliegtuigen te vervoeren, want de we-
reldwijde vloot van circa 2.000 full freighters is onvoldoende om aan de
vraag te voldoen. Zelfs als toestellen uit de opslag worden gehaald, zoals
onder meer Fedex heeft gedaan.
Zie daar het bijeffect van COViD-19: dozen op stoelen en in bagagebak-
ken van passagiersvliegtuigen die anders niks staan te doen. De lijst met
maatschappijen die zo vliegen neemt gestaag toe: Lufthansa, Aeromexi-
co, Cathay Pacific, United, American Airlines, Delta, Qantas, Virgin Atlan-
tic, Air Canada, etihad, emirates, Turkish Airlines, China eastern, Xiamen,
etc, etc. Toen op 20 maart een 777-300eR van Dallas/Fort Worth naar
Frankfurt vloog, was dat voor American de eerste cargo-only vlucht in 36
jaar. inmiddels beslaat American’s vrachtnetwerk acht routes.
De volgende stap: alle stoelen eruit! Alsof de tijden van martinairs DC-9-
30RC’s en DC-10’s herleven, zo heeft het Griekse Aegean enkele
A320’s en A321’s ontdaan van stoelen om er zeventien respectievelijk
24 ton vracht mee te vervoeren. Air China, China eastern, China Sou-
“Vliegtuigen die aan de grond staan kosten geld, alleen in de lucht wordt verdiend.” Dit zinnetje in een
brochure van Schiphol uit 1974 is dit voorjaar tegeltjeswijsheid. Met vracht probeert de luchtvaart nog
wat te verdienen in tijden dat zij miljoenen per dag verliest.
Vracht als leVenslijn
InDuStrIe Door: Richard Schuurman
(Foto: Lufthansa)
44-45-46-47_vrachtlevenslijn.indd 44 24-04-20 09:46