PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020 43
De elixir vloog op 31 augustus 2017 voor het eerst en is uitgerust met
een BRS-parachute, digitale Garmin/mid Continent-cockpit en een Rotax
912iS-motor die een mT-propeller met variabele spoed aandrijft. Bijzon-
der is de brandstoftank die zich over de volle lengte van de vleugel be-
vindt en door een speciale constructie niet kan exploderen. De tweezit-
ter krijgt een kruissnelheid van 140-170 kts (260-314 km/h) bij een
leeggewicht van 300 kg, een nuttige lading van 280 kg en een brand-
stofverbruik van 16 l/h.
Stabiel
Bij het ontwerp is veel aandacht besteed aan stabiel vlieggedrag. Dat
bleek onder meer tijdens certificatietests waarbij de stick bij te lage vlieg-
snelheid volledig naar achteren getrokken bleef. Gelijktijdig werd een
hellinghoek van dertig graden naar links en rechts aangerold waarbij het
toestel volledig bestuurbaar bleef totdat de overtrek hersteld was. De in-
gebouwde Angle of Attack (AoA) indicator waarschuwt voorafgaand aan
dergelijke vliegstanden duidelijk voor een naderende overtrek.
De Franse nieuwkomer passeerde eind 2019 de magische ‘pre-order-
grens’ van honderd dankzij een voorlopige bestelling van de Aéroclub de
Boulogne-Billancourt voor drie elixirs. Daardoor stond de teller nu op 101.
maar het toestel wordt ook te huur aangeboden. Wordt voor de eASA CS-
23 gecertificeerde variant € 150.000 (excl. btw) in rekening gebracht, bij
huur wordt uitgegaan van een uurbedrag van € 70 (incl. btw). Volgens de
fabrikant is deze berekening gebaseerd op 360 vlieguren per jaar, maar
het wordt al interessant voor vliegscholen, vliegclubs en privépiloten die er
vanaf 240 uur per jaar mee vliegen. De huurcontracten hebben de loop-
tijd van een jaar en vereisen geen bancaire lening of eigen investering.
Door een vloot van dertig identieke vliegtuigen achter de hand te houden,
kan bij gepland onderhoud in Perigny een ander toestel worden meege-
nomen om op die manier continuïteit te garanderen.
De Franse vliegtuigbouwer Elixir Aircraft heeft sinds eind maart 2020 het EASA CS-23-typecertificaat op
zak voor de in 2015 geïntroduceerde tweepersoons ‘4th Gen’ Elixir. Het kunststoffen lesvliegtuig bevat
slechts acht grote onderdelen (waaronder de vleugels en de romp uit een geheel). Dit geringe aantal
vereenvoudigt volgens de fabrikant niet alleen het onderhoud, maar leidt ook tot het sneller kunnen
bouwen van het toestel.
Bijschrift
elixir aircraft elixir gecertificeerd
StAtuSrEport Door: Ruud Vos – Foto’s: elixir Aircraft
??
? ?
??
??
43_elixir.indd 43 23-04-20 15:58