Pagina 42 van: Piloot en Vliegtuig Editie 05/06

42 PILOOT EN VLIEGTUIG mei 2020
In the PIcture Door: Ruud Vos – Foto’s: Jimmy van Drunen
Robin DR401-155CDi
in HeT koRT
Aantal zitplaatsen 4
Motor continental Motors, cD-155
(155 pk)
Lengte 7,20 m
Spanwijdte 8,72 m
hoogte 2,23 m
Leeggewicht 656 kg
tankinhoud 109 l (optioneel: extra 50 l)
nuttige lading 440 kg
MtOW 1.100 kg
Vne 146 kias (270 km/h)
Max. kruissnelheid 132 kts (245 km/h)
Kruissnelheid (economisch) 122 kts
(226 km/h)
Klimsnelheid 740 ft/min (226 m/min)
Overtreksnelheid (clean) 56 kts
(104 km/h)
Overtreksnelheid (full flaps) 49 kts
(91 km/h)
Startaanloop 400 m
Landingsrol 415 m
Vliegbereik 1.654 km
Prijs in 2020 vanaf € 241.678 (ex. btw)
groen licht voor het hervatten van de serieproductie en het leveren van
nieuwe vliegtuigen. in 2012 wordt de productie hervat als Robin Aircraft.
in de eerste zestig jaar van zijn bestaan bouwde Robin Aircraft tussen
1957 en 2017 niet minder dan 4.500 vliegtuigen waaronder meer dan
3.000 DR400-varianten. momenteel ligt de productiecapaciteit in Darois
op zo’n twee tot drie vliegtuigen per maand.
DR401
Twee jaar na het hervatten van de productie werd tijdens de AeRO 2014
in het Duitse Friedrichshafen de DR401 geïntroduceerd. Onder het
motto ‘We kept the best and changed the rest’ introduceert de Franse
vliegtuigbouwer er de als Robin New Aircraft duchtig aangepaste
DR401-135CDi en DR401-155CDi. Beide (dan nog) door Centurion-
dieselmotoren aangedreven vliegtuigen krijgen naast een nieuw interieur
een breder uitgevoerde cockpitkap waardoor meer schouderruimte ont-
staat. Het instrumentenpaneel wordt eveneens onder handen genomen:
gasschuif, tankselectieknop en andere bedieningselementen worden op
de middenconsole gegroepeerd. Nieuw is ook de elektrische flapbedie-
ning. Door de vliegtuigen met Oratex te bespannen, kan bijna twintig ki-
logram gewicht worden uitgespaard. Volgens de fabrikant is zo’n 95 pro-
cent van de onderdelen gemoderniseerd of zelfs opnieuw ontworpen.
Het houten frame, de linnen bekleding en de kenmerkende ‘dihedrale’
vleugelknik blijven echter gehandhaafd.
De DR401 is tegenwoordig leverbaar als DR401-120A met een Lyco-
ming van 120 pk waarbij de goedkopere, speciaal voor training ontwor-
pen Lite-versie leeg 80 kg minder weegt (510 in plaats van 590 kg).
Daarnaast is de DR401-160A met 160 pk Lycoming-aandrijving verkrijg-
baar. Andere varianten zijn de 160A Long Range en 180 LR (beide
1.535 km bij 75 procent motorvermogen) en speciale varianten voor
het slepen van zeefvliegtuigen.
De cockpits van alle Robins kunnen af fabriek analoog VFR, VFR Night of
iFR worden uitgevoerd.
PH-XYZ
Naast de Avgas-varianten is de DR401 tegenwoordig ook verkrijgbaar als
DR401-135 CDi en 155 CDi. Deze modellen worden bij Robin om-
schreven als ecoflyer vanwege het beduidend lagere brandstofverbruik
en de mogelijkheid JeT-A1 of diesel te tanken in plaats van het duurdere
Avgas. De in 2015 aan de Vliegclub Rotterdam (VCR) geleverde PH-XYZ
is zo’n DR401. Ondanks deze typeaanduiding staat er gewoon
DR400/140B in de papieren. in tegenstelling tot haar vijf oudere gelijk-
namige clubzusjes heeft deze ecoflyer echter geen 135 pk sterke Conti-
nental motors diesel-, maar de 155 pk sterke dieselvariant. Het toestel is
iFR uitgevoerd, evenals de PH-NSC van de VCR.
De PH-NSC is een DR400-135CDi.
De VCR heeft meerdere Robins in de clubvloot.
De PH-SPZ is ook een DR400-135CDi.
39-40-41-42_inthepicture.indd 42 23-04-20 15:58